Terrorismin hajottaessa yhteiskuntaamme sisäministeri Paula Risikko päätti käyttää ihmisten jo valmiiksi vahvoja uhkakuvia ja pelkoa hyväkseen. Risikko ilmoitti eilen harkitsevansa kielteisten päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden auttamisen ja piilottelun kriminalisointia.

Ministerin mielestä rikollinen on se, joka tuntee myötätuntoa karkotettavaa ihmistä tai hajotettavaa perhettä kohtaan – vaikka Migrikin myöntää näiden olevan vaarassa. Risikon logiikalla Anne Frankia piilotellut perhe pitikin tuomita rikollisena. Hehän toimivat vastoin lakia, auttoivat, kun ei olisi pitänyt. Risikko haluaa tuhlata poliisin resursseja auttajien kyttäämiseen rikosten ehkäisyn ja selvittämisen sijaan.

Turun tapauksessa uhrien auttajien joukossa oli turvapaikanhakija ja useita maahanmuuttajia. Uhka, joka meidän tulisi ottaa vakavasti, on terrorismi ja sen syyt, eivät turvapaikanhakijat. Turvapaikkajärjestelmämme puutteet ovat olleet tapetilla samoin kuin huoli siitä, etteivät ihmiset saa turvapaikkahakemuksiaan asiallisesti käsiteltyä.

Suomeen on luotu valtavan poliittisen paineen avulla ennen kuulumattoman laaja paperittomien joukko. Hallituksen suunnalta on kuultu avauksia erillisten keskusten perustamisesta  paperittomille. Pääministeri Juha Sipilä on sanonut kielteisten päätösten saaneiden turvapaikanhakijoiden olevan nyt suurempi riski turvallisuudelle. Olemme tilanteessa, jossa yksi kokonainen ihmisryhmä halutaan leimata ja kontrolloida heitä epäinhimillisin keinoin.

Paperittomia, jotka ovat epätoivoisessa asemassa vailla perusoikeuksia tai tulevaisuuden näkymiä, ei saisi nyt edes auttaa. Radikalisoitumista ei ehkäistä vaan ruokitaan eristämällä ihmisryhmiä ja leimaamalla heitä vaarallisiksi. Ehkäisemiseen tarvitaan aivan toisenlaisia toimia.

On uskomatonta, että sisäministeri haluaa Turun iskun jälkeen hajottaa meidät ”niihin” ja ”meihin”. Juuri nyt meidän pitäisi olla yhtenäisiä ja pitää kiinni inhimillisyydestä, auttaa yhdessä toisiamme eteenpäin.

Hanna-Marilla Zidan
Vasemmistonuorten puheenjohtaja

2 ajatusta aiheesta “Hanna-Marilla Zidan: Eristäminen ja leimaaminen ruokkii radikalismia eikä ehkäise sitä”

1. Paperittomia, jotka ovat epätoivoisessa ’asemassa’ vailla perusoikeuksia tai tulevaisuuden näkymiä, ei saisi nyt edes auttaa.

– Aivan oikein, Jos Suomeen tullaan niin sitten papereitten kanssa, ei voi tulla/jäädä ilman mitään asiakirjoja, muutenhan riittäisi kun heittäisi paperit ennen kuin tulee suomeen, ei hätää ainahan on teitä vasemmistopellejä joiden mukaan kaikkien tulisi saada jäädä suomeen. Turun puukottaja todisti,että turvapaikkaa voi hakea millä nimellä ja tiedoilla tahansa. Paljonko Suomessa on väärillä tiedoilla saatuja turvapaikkoja? Tällaisia ihmiset pitäisi kerätä paikkaan mistä he eivät pääsisi pois, jotta he eivät katoisi ja että heidät voitaisiin karkoittaa pois ja etteivät vaan mahdolliset Allahin soturit sitten kostona rupeaisi tappamaan ihmisiä. Tämmöiset keskukset olisivat todellakin tarpeellisia.

1. Perheväkivaltaan syyllistyvä mies toisensa jälkeen todistaa, että Suomessa voi tapahtua mitä vain, jos on perhe ja sen jäsenenä mies. Paljonko Suomessa on väkivaltaisia miehiä? Miehet pitäisi kerätä paikkaan, mistä he eivät pääsisi pois, jotta he eivät katoisi ja että heidät voitaisiin karkoittaa pois ja etteivät vaan mahdolliset väkivaltaiset miehet sitten kostona rupeaisi tappamaan ihmisiä. Tämmöiset keskukset olisivat todellakin tarpeellisia.