Anni Ahlakorpi: Nuorella on ainakin 3 syytä äänestää kuntavaaleissa

Kuntavaaleissa voi äänestää vielä tänään ennakkoon tai ensi sunnuntaina 9.4. varsinaisena vaalipäivänä. Vaalien tulos selviää sitten sunnuntai-iltana. Kokosin tähän kolme syytä, joiden vuoksi kannustan nuoria käymään äänestämässä.

1) Kunnan- ja kaupunginvaltuustoissa ja niiden alaisuudessa toimivissa lautakunnissa päätetään hyvin arkisista asioista kuten kunnan kesätyöpaikoista ja -seteleistä, nuorisotilojen aukioloajoista sekä liikuntasalien ja -kenttien kunnossapidosta. Vaaleissa voi antaa äänensä vaikka ehdokkaalle ja puolueelle, jotka haluavat käyttää kunnan rahoja lautapelien hankkimiseen kirjastolle tai pimeän pyörätien valaisemiseen.

2) Vasemmiston ja muun opposition äänestäminen kuntavaaleissa on hyvä tapa protestoida, jos Sipilän hallituksen leikkaukset ja vaalilupausten pettämiset ahdistavat. Kuntavaalikapina ei ole pelkkä symbolinen viesti, sillä monia hallituksen huonoja päätöksiä voidaan oikaista kokonaan tai osittain kuntatasolla: monissa kunnissa ja kaupungeissa on esimerkiksi vastustettu päivähoito-oikeuden rajaamista, pidetty asiakasmaksut pieninä ja investoitu koulutukseen, vaikka Sipilän hallitus on tehnyt aivan toisensuuntaisia päätöksiä. Tähän vaaditaan kuitenkin valtuutettuja ja puolueita, jotka eivät ole sitoutuneet keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten kurjistavaan linjaan.

3) Vaikka nuoret eivät äänestä, vanhempi väki kyllä äänestää. Viime kuntavaaleissa äänestämässä kävi vain 30 prosenttia alle 25-vuotiaista nuorista. Ikähaitarin toisessa päässä yli 69-vuotiaista 67 prosenttia antoi äänensä. Ero nuorten tappioksi näkyi selvästi myös valtuustoissa, joihin valittiin yli kolme kertaa enemmän yli kuusikymppisiä ehdokkaita kuin alle kolmekymppisiä. Kaikki eivät tietenkään äänestä omaa ikäryhmäänsä, mutta nuoret tukevat herkemmin nuoria – älä siis tyydy vanhaan, vaan äänestä nuori valtuustoon!

Voit äänestää tänään vielä missä vain näistä paikoista. Sunnuntain äänestyspaikka kannattaa tarkistaa kotiin tulleesta ilmoituksesta tai oman kunnan keskusvaalilautakunnalta, jonka tiedot löytyvät kunnan nettisivuilta. Et tarvitse äänestämiseen muuta kuin henkkarit (ajokorttikin käy), ja ehdokkaan äänestysnumeronkin voit etsiä vielä äänestyskopissa.

Äänestysprosentin kipuamista voi muuten seurata livenä oikeusministeriön tulospalvelussa. Nuorten aktiivisuutta se ei erikseen kerro, mutta pikkuhiljaa nousevat luvut kertovat, että jokainen ääni on samanarvoinen. Kuntavaaleissa sinun äänesi painaa yhtä paljon kuin vanhempiesi, opettajasi ja työnantajasi ääni.

Anni Ahlakorpi
Vasemmistonuorten puheenjohtaja