Suomen autettava äärimmäisessä hädässä olevia afganistanilaisia

Vasemmistonuoret vaatii, että Suomi kantaa vastuunsa Afganistanin hätätilasta. Pakkopalautukset Afganistanin kaltaisille sotaa käyville alueille tulee pysäyttää välittömästi ja maahanmuuttoviraston käytännöt palautusten osalta tarkastaa. Suomessa asuvien afgaanien perheet tulee evakuoida välittömästi ja perheenyhdistykset toteuttaa ohi virallisen perheenyhdistämisprosessin. Afganistanin kriisiytyminen vaatii ripeää reagointia kansainväliseltä yhteisöltä. Tilanne vastaa suuronnettomuutta, jonka vaikutukset heijastuvat laajalle alueelle.

Yhdysvaltojen ja länsiliittouman sotajoukkojen vetäytyminen Afganistanista elokuussa 2021 on suistanut maan äkilliseen kriisiin. Olemme viime viikot todistaneet ääri-islamistisen Talibanin täysimittaista sotaa Afganistanin hallitusta vastaan sekä maan nopeaa valloitusta. Sunnuntaina 15.elokuuta Talibanin joukot etenivät Kabuliin ja vaati pääkaupungin välitöntä vallanvaihtoa. Tällä hetkellä presidentinpalatsi on vallattu ja valtiojohto on paennut maasta. Ulkomaat evakuoivat parhaillaan lähetystöjään, lentokentät ovat kaaoksessa, eivätkä siviilit pääse pakenemaan.

Kovia kokeneet afganistanilaiset ovat viimeiset 20 vuotta rakentaneet maata sekä  infrastruktuuriaan. Nyt pitkä työ turvallisemman tulevaisuuden tulevaisuuden eteen on menetetty. Jyrkän patriarkaalisesta politiikastaan tunnettu Taliban on uhka naisten tasa-arvolle sekä ihmisoikeuksien toteutumiselle. Vakavin humanitäärinen uhka koskee afganistanilaisia siviilejä. Tilanne on monille hengenvaarallinen ja terrorin kohteena ovat erityisesti poliittiset toisinajattelijat, ihmisoikeusaktivistit, toimittajat sekä etniset vähemmistöt kuten Afganistanin hazarat.

YK:N pakolaisjärjestöUNHCR:n mukaan yhteensä 3,5 miljoonaa afganistanilaista on jo paennut kodeistaan. Useat maat ovat aloittaneet toimenpiteitä Afganistanin auttamiseksi. Albania evakuoi pakolaisia Yhdysvaltojen pyynnöstä, ja Iraniin on rakennettu väliaikaisia pakolaisleirejä useaan provinssiin. Suomi on myös ilmoittanut evakuoivansa afganistanilaisia, jotka ovat tehneet Suomelle töitä. Tällä hetkellä Suomen kiintiö Afganistanista evakuoitaville on 170. Afganista turvapaikan saaneiden perheiden yhdistämiseksi tulee kuitenkin myös tehdä kaikki mahdollinen nyt heti.