Vuorinen ja Suutari poseeraavat kameralle

Aluevaalit käydään tammikuussa 2022! Tämä osio sisältää tietoa tulevista aluevaaleista.

Aluevaalien ennakkoäänestys on 12.–18.1. ja varsinainen vaalipäivä 23.1.

Mitkä aluevaalit?

Tammikuussa pidetään Suomen historian ensimmäiset alue- eli sotevaalit.  Näissä vaaleissa on kyse sosiaali- ja terveyspalveluista, joista lyhenne sote tulee. Suomeen luodaan vuonna 2022 21 hyvinvointialuetta, joille valitaan aluevaaleilla valtuustot. Nämä aluevaltuustot  tulevat päättämään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä omalla hyvinvointialueellaan. Aluevaltuustot aloittavat toimintansa maaliskuussa 2022, ja sosiaali-,  terveys-, ja pelastuspalvelut siirtyvät hyvinvointialueiden järjestettäviksi vuonna 2023. Uudistuksen tarkoitus on parantaa palveluiden saatavuutta ja laatua sekä lyhentää  jonoja.

Vaalit koskettavat meistä jokaista, sillä aluevaltuustot tulevat päättämään arjen tärkeistä palveluista aina hammaslääkäripalveluista lastensuojeluun. Vasemmistonuorten ja Vasemmisto-opiskelijoiden tavoitteena on taata kaikille saavutettavat, yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut, joiden tekijöille taataan hyvät työolot ja -ehdot. Palveluihin on päästävä viikossa ja niiden on oltava maksuttomia.

Joka kymmenes suomalainen työntekijä työskentelee sosiaali- ja terveysalalla julkisella sektorilla. Sote-alan työntekijät ovatkin monella tapaa hyvinvointijärjestelmämme selkäranka, joten heidän työolonsa on oltava kunnossa. Alojen työvoimapula ja “tehostaminen” vaikuttavat kielteisesti palveluiden laatuun, ja  ongelmaa on lähdettävä ratkaisemaan parantamalla sote-alan työoloja ja palkkausta.

Koronaviruspandemia on iskenyt monilla tavoin nuoriin ja opiskelijoihin. Vaadimme, että opiskelijoiden sosiaali- ja terveyspalvelut turvataan ja että niitä parannetaan sote-uudistuksen myötä. Myös mielenterveyspalvelut ovat olleet jo pitkään riittämättömät, ja tämä palveluiden kriisi koskettaa erityisesti nuoria. Mielenterveyspalvelut on saatava kuntoon, sillä mielen terveyteen on saatava apua yhtä lailla kuin kehon terveyteen.

Sote-uudistus tulee muuttamaan myös hallintorakenteita. Valta hyvinvointialueilla ei saa keskittyä vain kasvukeskuksiin, vaan laadukasta ja kattavaa palvelua on saatava ympäri maan. Hyvinvointialueiden asukkailla on oltava valta vaikuttaa valtuustoihin esimerkiksi aloitteiden ja nuorisovaltuustojen kautta.

Lue Vasemmistonuorten ja Vasemmisto-opiskelijoiden aluevaaliohjelma täällä!

Sote Seksikkääksi! -podcast on nyt julkaistu!

Puheenjohtaja Pinja Vuorinen ja ensimmäinen varapuheenjohtaja Jenni Suutari käyvät läpi eri teemoja aluevaaleihin liittyen. Löydät jaksot täältä

Otamme kantaa aluevaalien tiimoilta!

Vasemmistonuoret ja Vasemmisto-opiskelijat julkaisevat aluevaaleista kannanottosarjaa. Kannanotot löytyvät alta:

Nuorten ja opiskelijoiden mielenterveyspalvelut on saatava kuntoon

Demokratiasta ja osallisuudesta hyvinvointia alueille!

Hyvinvointialueet lyhyemmän työpäivän edelläkävijöiksi!

Yhteystiedot

Askarruttaako jokin vaaleissa? Tahdotko mukaan vaalityöhön? Ole yhteydessä meihin!

Pinja Vuorinen, Vasemmistonuorten puheenjohtaja

pinja@vasemmistonuoret.fi

Jenni Suutari, Aluevaalityöryhmän puheenjohtaja ja Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja

jenni@vasemmistonuoret.fi