Toveri, sinun on aika astua johtoon

Miikka Kortelainen
Miikka Kortelainen seisoo kokouspöydän takana kokousnuija kädessään.

Sunnuntaina 9. huhtikuuta vuonna 2017 noin kello 22.00 Kajaanissa Kansanpirtillä Kajaanin Vasemmiston vaalivalvojaisissa istui vaitelias ja hiljainen 23-vuotias kaveri. Vasemmistoliitto oli juuri ottanut Kajaanissa vaalivoiton, nostanut valtuustopaikkojen määrää kahdeksasta kymmeneen ja henkilökohtaisesti kasassa oli 309 ääntä. Se oli suurin äänimäärä Vasemmistoliiton listalla. Pelottavan kova temppu näin jälkikäteen ajateltuna.

Yksinäisyyden hinta on liian kallis

Miikka Kortelainen
Valokuva Miikka Kortelaisesta lumisateessa.

Vaikka asumme tiiviimmin kuin koskaan, vaikka meidän on helpompaa pitää toisiimme yhteyttä digitalisaation myötä kuin koskaan, vaikka elintasomme on korkeampi kuin koskaan, olemme silti yksinäisempiä kuin koskaan aikaisemmin. Yli puolet 16–20-vuotiasta nuorista tuntee olonsa ainakin joskus yksinäiseksi. Noin joka neljäs työelämän ulkopuolella oleva työikäinen kokee olevansa yksinäinen melko usein tai jatkuvasti. Noin joka kolmas yli 65-vuotias tuntee itsensä ajoittain yksinäiseksi.

Kupla on puhjennut

Miikka Kortelainen
Valokuva iloisesti vilkuttavasta traktoria ajavasta Miikka Kortelaisesta.

Kauan siihen meni, aikansa se otti. Onneksi vihdoin on ymmärretty, mikä on yksityisten sosiaali- ja terveysalalla operoivien yhtiöiden toiminnan keskeisenä ajurina. Vastaus ei ole suinkaan mahdollisimman laadukas hoiva, ei liiemmin inhmillinen hoito. Kaiken taustalla velloo raha. Pääomasijoittajat odottavat sijoitukselleen mahdollisimman suurta tuottoa, rahallista voittoa. Valitettavasti se voitto kaivetaan kahdesta paikasta; veronmaksajien pussista ja hoivaa sekä hoitoa tarvitsevien jokapäiväisestä elämästä.