Nuorten turvakotipaikat ja nuoret ehdokkaat puheenaiheena Vasemmiston puoluevaltuustossa

Sophia Leppä

Varapuheenjohtaja Sophia Leppä vei Vasemmistonuorten terveiset Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kokoukseen.

Vasemmistonuorissa olemme positiivisen yllättyneitä nuorten ehdokkaiden määrästämme kevään kuntavaaleihin, vaikka se onkin pienempi kuin viime kuntavaaleissa. Syy positiivisuuteen tämänkin luvun edessä, on nuorten tiukka tilanne, jossa kaikki Suomen nuoret elävät. Siitä heikentyneestä tulevaisuuden kuvasta voimme kaikki lukea päivittäin lehdistä.

Opiskelijoilta leikataan tulevaisuutta

Sophia Leppä

Eilen esiteltiin selvitysmies, professori Roope Uusitalon esitys opiskelijoiden toimeentulon uudistamiseksi (lue ‘heikentämiseksi’). Mukana oli kaksi mallia, joista molemmat syövät koulutuksen tasa-arvoisuutta omilla tavoillaan. Ensimmäinen malleista rajaisi opintotuen alempaan korkeakoulututkintoon, kun taas toinen leikkaisi korkeakouluopiskelijoiden velatonta toimeentuloa raa’asti 80 eurolla. Ainoaksi raportin positiiviseksi puoleksi voidaan lukea se, että jo heikommassa asemassa olevat toisen asteen opiskelijat säästyisivät leikkauksilta.

Luokkayhteiskunnan resepti

• leikkaa reilusti tasa-arvosta
  • viipaloi yhdenvertaisuudesta
  • lisää kupillinen tuloeroja

Hallitusohjelmassaan Sipilän hallitus linjasi Suomen olevan pienten tuloerojen ja sukupuolten tasa-arvon maa. Kun lähtökohdaksi otettiin tällainen kuvitelma, ei ole ihme, ettei hallitus pidä tuloerojen kasvattamista ja sukupuolirakenteiden jyrkentämistä ongelmina.

Sosiaaliturvakeskustelu on poliittinen vääntö ihmiskuvasta

Sophia Leppä

Köyhäinhoidon nimi muutettiin jo 1936 laissa sosiaalihuolloksi ja tästä alkoi kehitys kohti nykyistä sosiaaliturvaa. Köyhäinhoitolaki itsessään oli hyvin suppea suhteessa nykyiseen sosiaaliturvaan ja käsitti lähinnä työkyvyttömät. Vuodesta 1936 alkoi kuitenkin hidas hyvinvointivaltion rakennus ja lopulta muodostui jopa monilta osin yhteinen visio yhteiskunnasta, jossa kaikilla olisi hyvä olla.