Otin Vasemmistonuorten logossa megafonia pitelevän hahmon tatuointina kaulaani syksyllä 2014, kun jäin työvapaalle tiedottajan töistä. Järjestön graafista ilmettä oltiin uudistamassa ja uskoin logon vaihtuvan. Kun palasin keskustoimistolle kesällä 2015, Vanu-ukko oli saanut hieman uutta väriä ja yksi ohut viiva oli lähtenyt sen ympäriltä.

Logouudistuksesta tuli vasemmistonuorten keskuudessa synonyymi vaikealle ja mielipiteitä herättävälle prosessille. Logo ymmärretään isoksi asiaksi, joka toisaalta kuuluisi viestinnän asiantuntijoille, mutta on toisaalta niin merkittävä symboli, että jokaisella on siitä mielipide ja halua ilmaista se.

Onkin jotenkin sopivaa, että Vasemmistonuoret valitsee uuden logon jäsenäänestyksellä, kuten päätettiin kevään 2015 liittokokouksessa. Kokouksen hyväksymässä aloitteessa ei määrätty luopumaan vanhasta tunnuksesta, mutta hallitus linjasi viime helmikuussa, että jäsenäänestyksen vaihtoehdot valikoituvat logoideakilpailun pohjalta.

Ideoita kertyi maalis-huhtikuussa yhteensä 15 ja hallitus valitsi niistä kolme jäsenäänestykseen, joka järjestetään 9.–15.5. eli aivan pian. Äänestyskuulutus julkaistaan huomenna. Uusi logo julkistetaan liittokokouksessa Kuopiossa vajaan kolmen viikon päästä.

***

Tärkeimmän symbolin ja sitä seuraavan graafisen ilmeen uudistaminen on innostavaa, vaikka tykkään kyllä Vanu-ukostakin. Jotkut näkevät sen sosialistisessa realismissa fasistisia muotoja, mutta luulen tämän liittyvän enemmän järjestän lippujen ruskehtavaan väriin kuin ryhdikkääseen hahmoon.

Vanu-ukossa on vaikeaa ehkä se, että sitä pidetään usein ukkona, vaikka voihan se olla jotain muutakin sukupuolta. Alunperin hahmo ei varmasti ollut Vanu-ukko, sillä Sami Saramäen suunnittelema tunnus otettiin käyttöön vuonna 1997, kun taas Vasemmistonuoret-nimi vaihtui sääntöihin vasta vuonna 1999. Pari vuotta Suomen Demokraattinen Nuorisoliiton torveen huuteli siis SDNL-henkilö.

Ei tunnuksessa tarvitse edes olla isoa vikaa – uudistuminen vain on ajoittain tarpeen. 90-luvulla käytössä ollut hymynaama kuvasi silloista järjestöä omalla tavallaan, ja uusi, voimaa uhkuva megafonityyppi sopii yhteen sen kuvan kanssa, joka vuosituhannen vaihteen voimautumisesta ja uudistumisesta on välittynyt.

***

Minun on helppo nähdä mikä tahansa kolmesta logovaihtoehdosta Vasemmistonuorten uutena tunnuksena asiakirjojen kulmissa, lipuissa ja huppareissa. Minulle varmaan riittää yksi tämän järjestön logo ihooni painettuna, mutta uudet sukupolvet saavat uudesta kuvasta hyvää leima-ainestakin.

Vanu-ukon tarinaan palataan toivottavasti kesäkuussa ilmestyvässä Liberossa. Lehden logokysymys on muuten selvästi helpompi kuin nuorisojärjestön. Logo vaihtui pari vuotta sitten ihan vain päätoimittajan mahtikäskyllä, ja E kääntyi oikein päin O:n nitkahtaessa vähän vinoon. Kukaan ei kommentoinut muutosta yhtään mitenkään.

Niko Peltokangas
Vasemmistonuorten tiedottaja