Vasemmistonuorten 30. liittokokous 1.-3.11.2019 -teksti ja kuva järvimaisemasta

1.-3.11.2019, Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsä, Koskikatu 2, Kajaani

Upeaa, että olet tulossa mukaan Vasemmistonuorten 30. liittokokoukseen ja juhlistamaan 75-vuotiasta järjestöä! Tervetuloa! Tältä sivulta löydät lyhyen koosteen tärkeimmistä asioista, joita edustajan on hyvä ottaa huomioon. Tarkempaa tietoa on luvassa liittokokouskoulutuksissa ja käsikassarassa.

Täytettävät lomakkeet

Kaikki liittokokoukseen tulevat: täytä osallistumistietosi su 22.9. mennessä täällä!

Liittokokouskoulutukset

Liittokokouksen alla järjestetään koulutustilaisuuksia piirien edustajille. Koulutusten yhteydessä järjestetään myös puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajaehdokkaiden paneelit, mitkä puheenjohtajasta käytävän jäsenäänestyksen vuoksi myös streamataan nettiin nyt ensimmäistä kertaa.

la 28.9. klo 11:30-16:00 Oulu, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistonuoret
su 29.9. klo 11:30-16:00 Kajaani, Kainuun ja Itä-Suomen Vasemmistonuoret
pe 4.10. klo 16:30-21:00 Turku, Satakunnan ja Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret
la 5.10. klo 11:30-16:00 Helsinki, Etelä-Suomen Vasemmistonuoret
su 6.10. klo 11:30-16:00 Tampere, Hämeen ja Keski-Suomen Vasemmistonuoret

Koulutusten kesto on n. 4 tuntia + ruokailu.

Koulutusten Facebook-tapahtuma | Koulutusten esitys katsottavissa jälkikäteen

Kokoukseen saapuminen ja aikataulu

Kajaaniin järjestetään yhteiskuljetus Helsingistä, Lahdesta, Mikkelistä, Varkaudesta, Joensuusta, Hämeenlinnasta, Tampereelta, Jyväskylästä, Kuopiosta ja Turusta.

Ennen kokousta perjantaina 1.11. järjestetään järjestön 75-vuotisjuhlan kunniaksi juhlaseminaari klo 12 alkaen kokouspaikassa.

Kokouksen edustajakorttien jako aloitetaan ilmoittautumispisteessä kokouspaikan aulassa perjantaina 1.11. klo 14.00 hyväksyttyä edustajavaltakirjaa vastaan.

Kokous alkaa perjantaina 1.11. klo 16.00 Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsässä. Kokous päättyy sunnuntaina 3.11. noin klo 16.

Kokousmateriaalit (käsikassara ja lisäsivut)

Käsikassara lähetettiin postitse kaikille liittokokousedustajille lokakuun toisella viikolla. Kokouksessa jaettavat käsikassaran lisäsivut sisältävät viime hetken päivitykset ja korjaukset käsikassaraan.

Osallistumismaksu

Liittokokouksen osallistumismaksu on 35€/henkilö, joka laskutetaan piirijärjestöiltä. Piirit laskuttavat omia edustajiaan jälkikäteen ja jotkut piireistä myös kattavat osan maksusta.

Majoittuminen

Osallistumismaksuun kuuluu yhteismajoitus.

Mukaan tarvitset oman retkipatjan, makuupussin, tyynyn, pyyhkeen, peseytymisvälineet ja halutessasi korvatulpat. Majoitustilat ovat ainoastaan nukkumista varten ja kaikille tulee antaa yörauha. Osa huoneista tulee olemaan sukupuolierityisiä (vain samaa sukupuolta oleville) ja hiljaisia. Tupakointi ja päihteiden käyttö majoitustiloissa on ehdottomasti kielletty. Majoitustiloissa on valvonta koko yön ajan ja sisään pääsee ainoastaan edustaja- tai seuraajakortilla etuovesta.

Voit myös järjestää oman majoituksesi omakustanteisesti. Hotelli Kajaanissa tarjoaa huoneita alennettuun hintaan vasemmistonuorille liittokokouksen aikana. Huoneet ovat varattavissa 18.10.2019 mennessä hotellin varaustilanteen mukaan. Pyydä keskusjärjestöltä tarkemmat tiedot!

Ruokailu

Liittokokousedustajille tarjotaan aamupala, lounas ja illallinen. Kokouksessa on koko ajan tarjolla kahvia. Kaikki tarjottavat ateriat ovat vegaanisia.

Ota omia eväitä kokoukseen mukaan, koska ruokailujen välit ovat pitkiä!

Esteettömyys liittokokouksessa

Liittokokoukseen on mahdollista saada tulkkaus suomesta englantiin. Ilmoitathan tulkkaustarpeesta etukäteen Arto Leinoselle!

Kaukametsän salissa on pyörätuolipaikkoja ja esteetön kulku paikoille. Rakennuksessa on hissi, esteettömät WC:t ja induktiosilmukka. Opaskoirat ovat tervetulleita. Salissa pidettävissä puheenvuoroissa käytetään mikrofonia.

Iltabileisiin pääsee pyörätuolilla ja rakennuksessa on esteetön vessa. Kerrosta pitää vaihtaa ulkokautta.

Huomioithan muut välttämällä voimakkaita hajusteita, pyrkimällä mahdollisimman selkokieliseen puheeseen, noudattamalla turvallisemman tilan sääntöjä ja tarjoamalla apua mikäli sitä tarvitaan.

Turvallisemman tilan säännöt

Vasemmistonuorten tapahtumissa noudatetaan turvallisemman tilan sääntöjä. Voit tutustua sääntöihin etukäteen täällä.

Turvallisuus

Kokoussaliin, iltabileisiin ja koulumajoitukseen pääsee sisään ainoastaan edustajakortilla. Näiden tilojen ovilla on valvonta.

Kuten muissakin Vasemmistonuorten tapahtumissa, liittokokouksen osallistujat on vakuutettu äkillisen sairauden tai tapaturman aiheuttamien hoitokulujen varalta. Ota yhteyttä Arto Leinoseen jos jotakin sattuu.

Iltabileissä ei ole anniskelua, mutta täysi-ikäiset voivat juoda itse hankkimiaan alkoholituotteita. Alkoholin välittäminen alaikäiselle on rikos ja kiellettyä. Huomioithan, että päihteiden käytöllä pilaa helposti oman ja toisten liittokokouskokemuksen.

Kaupungilla on mukavampaa ja turvallisempaa liikkua ryhmässä kuin yksin. Pidäthän huolta toverista!

Liikkuminen Kajaanissa

Kaukametsä sijaitsee noin 1,5 kilometrin päässä Kajaanin linja-auto- ja rautatieasemasta. Matkaa Kaukametsästä iltabileisiin on alle 2 km.  Matkat kuljetaan kävellen.

Mikäli tarvitset esimerkiksi liikuntarajoitteen takia autokyytiä Kajaanissa, olethan jo ennen liittokokousta yhdeydessä Arto Leinoseen.

Liittarikummit

Piirit nimittävät liittokokousosallistujien keskuudesta liittarikummeja. Liittarikummi on henkilö, joka on osallistunut liittokokoukseen aikaisemmin sekä haluaa olla apuna ja tukena ensimmäistä kertaa liittokokoukseen osallistuville. Piirijärjestö tiedottaa osallistujiaan ennen liittokokousta piirinsä liittokokouskummeista.

Häirintäyhdyshenkilöt

Älä epäröi ottaa yhteyttä häirintäyhdyshenkilöihin, jos koet tai epäilet eriarvoistavaa kohtelua liittokokouksessa! Häirintäyhdyshenkilöön voit ottaa yhteyttä, jos tunnet, että sinua on ahdisteltu, kiusattu tai muuten kohdeltu epätasa-arvoisesti liittokokouksessa tai iltaohjelman aikana. Voit ottaa yhteyttä myös, jos koet, että jotakuta toista kohtaan on käyttäydytty väärin tai jos kohtaat häirintään liittyvän ongelman, jota et itse osaa ratkaista. Häirintäyhdyshenkilöltä saat tukea ja neuvoja ja voitte yhdessä miettiä, kuinka edetä asiassa. Jokainen tapaus käsitellään luottamuksellisesti. Esitykset häirintäyhdyshenkilöiksi käsikassarassa.

Tasa-arvovastaavat

Tasa-arvovastaavat valvovat kokouksen kulkua ja tekevät huomioita liittyen kokouksen tasa-arvon toteutumiseen. Tarvittaessa tasa-arvovastaavat puuttuvat syrjiviin tilanteisiin ja tarjoavat tukea mahdollisissa syrjintätilanteissa. Havaintojen ja toiminnan pohjalta tasa-arvovastaavat laativat raportin kokouksen jälkeen. Esitykset tasa-arvovastaaviksi käsikassarassa.

Lapsiparkki

Liittokokoukseen ilmoittautuneet eivät ole toivoneet lapsiparkkia, joten sitä ei lähtökohtaisesti järjestetä. Jos tarpeesi kuitenkin muuttuu, olethan pikimmiten yhteydessä Arto Leinoseen, niin järjestetään!

#vanuliittari #vanuliittari2019 #vasemmistonuoruus
Facebook | Instagram | Twitter
Liittokokouksen Facebook-tapahtuma

Sisäinen viestintä tapahtuu Slackissa.
Kannattaa liittyä myös Vasemmistonuoret-ryhmään Facebookissa.

Keskusjärjestön ja piirien työntekijöiden yhteystiedot löydät täältä!