Vasemmistonuoret haastaa puhumaan vuokralaisten oikeuksista Ilmianna vuokranantajasi -kampanjalla!

Vasemmistonuoret aloittaa tänään Ilmianna vuokranantajasi -kampanjan. Kampanjalla järjestö haastaa ihmiset kertomaan vuokralla asuessaan kohtaamista ongelmista, lisää tietoa vuokralaisten oikeuksista ja tarjoaa alustan jakaa kokemuksiaan.

Vuokralla asuminen on yleisin asumisen muoto nuorten keskuudessa. Vuokranantajat yksityishenkilöistä kansainvälisiin yrityksiin saattavat kuitenkin käyttää hyväksi nuorten tietämättömyyttä oikeuksistaan maksimoidakseen sijoitusasuntojensa voitot. Tällaiselle häikäilemättömälle toiminnalle haluamme nyt laittaa stopin levittämällä tietoisuutta vuokralaisten oikeuksista”, sanoo Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Vuokralaisuudesta puhuminen on ajankohtaista hetkenä, jolloin elinkustannusten nousu on ajanut vuokralla asujat entistä ahtaammalle asumisen hinnan viedessä entistä suuremman osuuden tuloista. Tämä iskee etenkin nuoriin, jotka tyypillisesti työskentelevät matalapalkka-aloilla tai opiskelevat.

Suuri osa vuokranantajista toimii reilusti, laillisesti ja vuokralaisia kunnioittaen. Siksi epärehellisesti ja laittomasti toimivat yksilöt ja yritykset sahaavat oksaa kaikkien vuokranantajien alta.

“Vuokralaisuuden ei tarvitse olla vaikeaa tai ikävää. Vuokralaisuus on monissa tilanteissa sopivin vaihtoehto joustavuutensa vuoksi. Kunhan vuokranantajat toteuttavat velvollisuutensa ja vuokralaiset tuntevat oikeutensa, voi vuokralla asuminen toteutua oikein sujuvasti.” toteaa Vasemmistonuorten 2. varapuheenjohtaja Ava Dahlvik.

Kampanjan aikana Vasemmistonuoret julkaisee kokemuksia vuokralaisuudesta sekä tietoa vuokralaisten oikeuksista. Vasemmistonuoret kerää kokemuksia anonyymillä verkkolomakkeella. Järjestö ei kerää tietoja yksityishenkilöistä. Kokemukset julkaistaan kampanjan Instagram-tilillä.

Kokemusten jakamisen lisäksi kampanja levittää tietoa vuokralaisten oikeuksista. Olemme kooneet eri vuokra-asumisen vaiheisiin liittyvää tietoa Vuokralainen, tunne oikeutesi! -pamflettiin. Tutustu pamflettiin täältä!

Lisätietoja:

Pinja Vuorinen