Liban nojaa kaiteeseen ja hymyilee

Kuntavaalit tulevat kahden kuukauden päästä! Kokosimme seuraavan tekstin nuorten ehdokkaiden vinkkilistaksi ja tueksi kampanjointiin. Tsekkaa siis sisältö ja kerro omat ajatuksesi hyvän kampanjoinnin resepteistä!

 

  1. Kampanjan suunnittelu 

Tärkeintä kampanjassasi olet sinä itse! Vain sinä tiedät, miksi olet ehdolla ja mitä haluat ajaa politiikassa. Tarkista ensin, että kaikki viralliset ehdokkuuteen liittyvät asiat on tehty. Poliittisten tavoitteiden muotoilu kampanjaksi tarvitsee kuitenkin ajatustyötä, joten kampanjan suunnittelu on tärkeää. Suunnittelusta löydät enemmän esimerkiksi KSL opintokeskuksen 'Tuumasta tavoitteeseen' -kampanjaoppaasta. 

 

Aloita näistä:

  • Tarkista muodollisuudet. Olethan siis allekirjoittanut paperisen ehdokassitoumuksen, saat sähköpostiisi ehdokaskirjeitä ja olet ilmoittanut ainakin tutuille olevasi ehdolla?

  • Kirkasta itsellesi poliittiset tavoitteesi. Tukiryhmän kanssa ajatusten pallottelu on hyödyllistä. Kun tavoitteesi ovat selkeitä, kirjoita ne ylös muistiin. Näiden tavoitteiden ympärille muodostat kampanjasi ja kampanjointikeinosi.

  • Hahmota, millainen ehdokas olet. Koska sinä olet kampanjasi tärkein osa, ihmiset haluavat myös tietää kuka sinä olet. Ole valmis kertomaan napakasti itsestäsi ja omista tavoitteistasi. Vaalikohtaamisissa usein toistuva kysymys on miksi juuri sinä ja miksi juuri tämän puolueen lista - kyky vastata tähän kysymykseen on tärkeä taito.

  • Muista vaalien olevan myös yhteistyötä. Vasemmistonuorilta sekä puolueesi paikallisosastolta löytyy ehdokkaille paljon vertaistukea, vinkkejä sekä esimerkiksi preppausta sisältöihin ja julkiseen esiintymisiin. Varmista siis olevasi yhteisön tiedotuksessa mukana, luo vanukeskusteluun tunnukset ja osallistu ehdokkaiden vertaistukitapahtumiin. 

  • Selvitä, keitä mahdolliset äänestäjäsi ovat ja missä he mahdollisesti toimivat. Pandemian vuoksi kampanjointi keskittyy someen, joten on hyvä selvittää mitä alustoja kohderyhmästi ihmiset käyttävät. Älä kuitenkaan unohda somen ulkopuolisia ihmisiä! Erityisesti pienillä paikkakunnilla ihmisiä voi tavoittaa vaikka harrastustoiminnan kautta.

  • Hahmota kampanjabudjettisi ja hae vaalitukea. Kuntavaalit on mahdollista toteuttaa hyvinkin edullisesti, mutta todennäköisesti tarvitset jonkin verran rahaa esitteiden ja mainostamisen maksamiseksi. Rahallista tukea voit hakea järjestöiltä, jotka ovat ilmoittaneet tukevansa ehdolla olevia jäseniään - näitä ovat muun muassa Vasemmistonuoret, Vasemmistonaiset sekä erilaiset ammattiyhdistykset.

 

Kun kampanjasi tavoitteet ovat selkeitä, tee seuraavaksi nämä:

  • Täytä vaalikoneet. Nuoret hakevat vaaleissa tutkitusti tietoa eniten vaalikoneiden kautta. On siis tärkeää, että olet saanut linkit vaalikoneisiin ja täytät kourallisen merkittävimmistä vaalikoneet. Hyvänä nyrkkisääntönä on täyttää ainakin vaalikoneet Yleltä, Sanoma medialta, Allianssilta sekä paikkakuntasi suurimman lehden vaalikone. 

  • Tee nettisivut tai linkitä kokoava alusta someprofiileihisi. Kaikki vievät ehdokkaan sivuille. Tieto siitä kuka olet, miksi olet ehdolla ja vaaliteemasi olisi hyvä olla ensimmäisiä eteen tulevia asioita. Nettisivut tai someprofiiliin linkitetty Linktree ovat käteviä tapoja tähän. Millainen on siis virtuaalinen flaijerisi?

  • Kampanjoi sosiaalisessa mediassa. Pandemian vuoksi sosiaalisen median rooli näissä vaaleissa korostuu, joten aktiivisuus somessa on tärkeää. Suunnittele kampanjaasi tukevia tekstejä tai kuvaa videoita, mikä ikinä sopiikaan kampanjointitapaasi. Tee aikataulu sille, mitä teet milloinkin. Anna persoonasi näkyä! Omille alustoille postailun lisäksi kannattaa olla aktiivinen keskustelija siellä, missä äänestäjäsi ovat.

  • Sissimarkkinoi. Etäkampanjoinnin aikana media-alustoilla saatava näkyvyys korostuu. Hyväksi koettu keino näkyvyydelle on sissimarkkinointi, jossa yksittäisten suurten mainosten sijaan kampanjatiimi kustantaa pienissä erissä kymmeniä tehostettuja julkaisuja läpi vaalikevään. Toisto on kampanjoinnin tärkein tehokeino. Säännöllisellä näkyvyydellä lehdissä tai sosiaalisessa mediassa varmistat, ettei tunnettavuus jää kiinni viimeisistä digitaalisesti ruuhkautuvista viikoista. 

  • Rakenna kuvapankki. Sosiaalisen median kampanjoinnissa hyvät kuvat ovat tärkeässä asemassa. Jos et itse pysty kuvaamaan kuvia varastoon, pyydä kaveria tai ammattilaista kuvaamaan itsestäsi käyttökelpoisia kuvia. Teksti-idean tullessa voit vain napata kuvapankistasi sopivan kuvan itsestäsi ja postata menemään!

  • Puhu politiikkaa selkeästi, säännöllisesti  ja mukaansa tempaavasti. Vaalikampanjat voi vetää sillä jaksamisella ja innolla mikä kampanjatiimillä on. Ehdokkaan kannattaa julkaista ainakin muutama selkeä yhteiskunnallinen teksti, jossa puhut omin sanoin itsellesi tärkeistä aihepiireistä. Vasemmistonuorilta ja Vasemmisto-opiskelijoilta löydät helppolukuisen vaaliohjelman, sekä Vasemmistoliitolta laajemmat vaalikärjet, joista voit nostaa itseäsi puhuttelevia aiheita esille. Taloudesta kiinnostuneille on tarjolla 'Kestävä kunta' -opas sekä paikallisosastoilla vaaliohjelmia, joiden asiantuntemusta kannattaa hyödyntää. 

 

  1. Kampanjan toteutus ja vauhdittaminen
  • Noudata kampanjasuunnitelmia, mutta ole valmis myös reagoimaan keskusteluihin. Vaikka kampanjan pystyy suunnittelemaan hyvinkin pitkälle, kannattaa olla valmis ottamaan osaa meneillään oleviin keskusteluihin. Paras poliittinen viestintä on ajankohtaista, joten kun teemoihin liittyviä artikkeleita julkaistaan vaikka paikallislehdessä, kirjoita näkemyksistäsi mielipideteksti lehteen. Ja muista nostaa tekstiä myös somessa! 

  • Ole saavutettava. Äänestäjälle on tärkeää saada yhteys ehdokkaaseen, tähän helppo tapa on varmistaa lähestyttävän ja kiinnostavan sisällön tuottaminen media-alustoillesi. Voit järjestää esimerkiksi säännöllisiä kyselyiltoja tai Instagram livejä kampanjatiimisi kanssa. Suositeltavaa on myös järjestää paikkakuntarajat tai puoluerajat ylittäviä yhteistapahtumia muiden ehdokkaiden kanssa, itsellesi tärkeistä teemoista.

  • Yksinkertainen on tehokkainta. Saat viestisi läpi parhaiten, kun keskityt yhteen asiaan kerrallaan. Vaikka sinulla olisi paljon asiaa, rauhallinen ja simppeli ote on lukijaystävällisempää. Tekstejä voi myös suunnitella tukitiimin kanssa yhdessä. Tekstit annattaa ainakin luetuttaa tukiryhmällä ennen julkaisua, jotta saat niistä mahdollisimman toimivia! Tämä koskee myös kuvia. Mitä haluat, että lukijasi tai kuuntelijasi muistavat sinusta myöhemmin? 

  • Huolehdi jaksamisestasi! Vaikka kampanjointia voisi tehdä vaikka kellon ympäri vaalipäivään saakka, oman terveyden riskeeraaminen ei ole sen arvoista. Somekampanjoinnissa riittää hyvin pari laadukasta postausta per viikko ja sinulle tärkeimpiin keskusteluihin osallistuminen riittää. Mahdollista verkkohäirintää kohtaaville alle 24-vuotiaille nuorille on tarjolla myös maksutonta neuvontaa Planin ja Someturvan kautta. Pyydä aina tukea matalalla kynnyksellä, kun sitä tarvitset.

 

  1. Kampanjan lopetus ja kiittäminen. 
  • Kiitä itseäsi, tukiryhmääsi sekä äänestäjiäsi. Kiittäminen ja kiitollisuus ovat tärkeitä asioita, oli kampanjan lopputulema mikä tahansa. Kampanjassasi olet tehnyt työtä paremman maailman eteen, ja siitä työstä tunnustuksen saaminen on tärkeää. Työ ei lopu vaaleihin, vaan siitä se vasta alkaa.

  • Pura kokemus. Kiittämisen lisäksi voit analysoida missä onnistuit, miltä kokemus tuntui ja missä opit paremmaksi? Kampanjatyö on aina oppimisprosessi, teki sitten ensimmäistä kampanjaansa tai oli sitten jo konkari. Kampanjointitaidoista on hyötyä myös muualla elämässä. Työn purkaminen kampanjan lopuksi auttaa oppimaan.

 

Onnea, sillä näillä askelilla olet jo miltei tehnyt hienon kuntavaalikampanjan! Muistathan, että vaalit ovat ennen kaikkea yhteistyötä ja kenenkään ei tarvitse jäädä yksin. Ota siis rohkeasti yhteyttä vaalikoordinaattoriimme ja keskustoimiston väkeen, olemme täällä teitä varten. Menestystä ja mukavaa vaalikevättä kaikille vasemmistolaisille nuorille ja opiskelijoille! 

 

Liban Sheikh

Kirjoittaja on Vasemmistonuorten puheenjohtaja