Teksti "Vasemmistonuorten 30. liittokokous, 1.-3.11.2019 Kajaani" ja valokuva järvimaisemasta

Vasemmistonuoret ry:n XXX liittokokous

1.-3.11.2019, Kajaani

Vasemmistonuorten 30. liittokokous järjestetään 1.- 3.11.2019 kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsässä (Koskikatu 2, Kajaani). Kokous alkaa perjantaina 1.11. klo 16.00. Liittokouksessa eli liittarissa valitaan järjestölle uusi puheenjohtajisto ja hallitus, käsitellään sääntömääräiset asiat ja sääntömuutokset, poliittinen ohjelma vuosille 2019-2023 sekä tietysti vietetään upea viikonloppu yhdessä ympäri Suomea paikalle saapuvien vasemmistonuorten kanssa. Piirijärjestöt voivat tehdä liittokokoukseen aloitteita ja esityksiä. Jos aloitteisiin halutaan hallituksen vastaus, on ne toimitettava hallitukselle viimeistään 15.9.2019.

Kokouksen edustajakorttien jako aloitetaan ilmoittautumispisteessä kokouspaikan aulassa perjantaina 1.11. klo 14.00 hyväksyttyä edustajavaltakirjaa vastaan.

Teksti "Liittokokousedustajaksi?" ja valokuva järvimaisemasta

Miten pääsen mukaan?

Kokouksen äänivaltaisia osanottajia ovat yhdistyksen piirijärjestöjen valitsemat enintään sataseitsemänkymmentä (170) edustajaa, joilla kullakin on yksi ääni. Kukin piirijärjestö on oikeutettu lähettämään kokoukseen edustajia jäsenmääriensä suhteessa, kuitenkin vähintään yhden edustajan. Piirikohtainen edustajien määrä, jonka hallitus on vahvistanut, lasketaan edellisen kalenterivuoden lopun jäsenmäärien perusteella.

Piirijärjestöt valitsevat edustajansa vuosikokouksessaan tai jäsenäänestyksellä. Edustajien on oltava piirijärjestön tai sen yhteisöjäsenen jäseniä. Piirijärjestön valitsema edustaja saa täyttää kokousvuonna korkeintaan 30 vuotta. Yhdistyksen kannattajajäsenillä ja perusjärjestöjen nimetyillä edustajilla on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus.

Ole yhteydessä piirijärjestöösi mahdollisimman pian, mikäli haluat mukaan liittokokousedustajaksi! Piirit valitsevat edustajansa viimeistään 15.9. mennessä. Löydät piirijärjestöjen yhteystiedot täältä. Jos et tiedä omaa piirijärjestöäsi, laita aiheesta kyselyä sähköpostitse osoitteeseen toimisto_at_vasemmistonuoret.fi .

Poliittinen ohjelma 2019-2023

Liittokokouksessa hyväksytään järjestön uusi poliittinen ohjelma seuraaville liittokokouskausille. Poliittinen ohjelma on piirien kommentointikierroksella 13.9. asti. Piirit voivat tässä vaiheessa esittää hallitukselle konkreettisia ja rivinumeroihin viittaavia muutos-, poisto- ja lisäysesityksiä. Kysy lisää piirijärjestösi työntekijältä ja luottamushenkilöiltä miten pääset mukaan ohjelman käsittelyyn!

Käsittelyaikataulu

19.7.-13.9. Piirikierros, jäsenistön mahdollisuus kommentoida ohjelmaa ja esittää siihen muutoksia
21.-22.09. Hallitus ja työryhmä käsittelevät poliittisen ohjelman luonnoksen kommentit piireiltä ja jäseniltä, minkä jälkeen hallitus hyväksyy ohjelman viimeistellyn version esitykseksi käsikassaraan
1.-3.11. Poliittinen ohjelma hyväksytään käsittelyn jälkeen liittokokouksessa

Teksti "Liittokokouskoulutukset" ja valokuva järvimaisemasta

Liittokokouskoulutukset

Liittokokouksen alla järjestetään koulutustilaisuuksia piirien edustajille. Koulutusten yhteydessä järjestetään myös puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajaehdokkaiden paneelit, mitkä puheenjohtajasta käytävän jäsenäänestyksen vuoksi myös streamataan nettiin nyt ensimmäistä kertaa. Liittokokouskoulutusten alustavat päivämäärät ja paikkakunnat alla. Koulutusten kesto on n. 4 tuntia + ruokailu.

Aikataulu saattaa vielä muuttua, seuraathan Vasemmistonuorten ja piirijärjestösi tiedotusta koulutuksiin liittyen!

la 28.9. Oulu, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistonuoret
su 29.9. Kajaani, Kainuun ja Itä-Suomen Vasemmistonuoret
pe 4.10. Turku, Satakunnan ja Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret
la 5.10. Helsinki, Etelä-Suomen Vasemmistonuoret
su 6.10. Tampere, Hämeen ja Keski-Suomen Vasemmistonuoret

Käsikassara

Käsikassaralla tarkoitetaan paksua ohjenivaskaa, joka jaetaan kaikille liittokokousedustajille. Käsikassarasta löytyy tieto henkilöesityksistä, liittokokouspaikan järjestelyistä ynnä muuta jännää ja oleellista. Käsikassaraan päätyy vain sen painohetkellä olemassa oleva tieto, eli ei liittokokouksessa tehtäviä esityksiä.

Teksti "Jäsenäänestys puheenjohtajasta" ja valokuva metsästä

Jäsenäänestys puheenjohtajasta 11.-25.10.

Vasemmistonuorten seuraavasta puheenjohtajasta järjestetään nyt ensimmäistä kertaa kaikille jäsenille avoin sähköinen jäsenäänestys. Äänestykseen ehdolle tahtovien tulee ilmoittaa asiasta liittohallitukselle 1.9.2019 mennessä tällä lomakkeella. Jäsenäänestyksessä äänioikeutettuja ovat 1.9.2019 mennessä Vasemmistonuorten jäseniksi liittyneet henkilöt. Mikäli ehdokkaita on useampi kuin kaksi, käytetään äänestyksessä siirtoäänivaalitapaa. Äänestysaika on 11.10.2019 klo 16:00 alkaen 25.10.2019 klo 16:00 asti. Hallitus tiedottaa tuloksesta lauantaina 26.10.2019.

Voit lukea täältä jäsenäänestysten ohjesäännöt ja täältä tulevan puheenjohtajaäänestyksen menettelytavat (linkit tulossa viikolla 34). Jäsenäänestyksestä tiedotetaan lähempänä tarkemmin!

Hakeminen ja ehdolle asettuminen: varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen

Liittokokouksessa valitaan järjestölle 1-2 varapuheenjohtajaa sekä hallituksen jäsenet. Varapuheenjohtajaksi ja hallituksen jäseneksi ehdolle tahtovien ja käsikassaraan esittelynsä toivovien tulee ilmoittautua 1.9. mennessä tällä lomakkeella. Henkilövaliokunnan toimintaa ohjaamaan laaditaan edellisessä liittokokouksessa hyväksytyn aloitteen mukaisesti toimintaohjeet, mistä tulee tarkempaa tietoa syyskuun aikana.

Teksti “Liittokokousaloitteet” ja valokuva lumisesta metsästä

Liittokokousaloitteet

Käsikassaraan tulevat aloitteet tulee toimittaa viimeistään sunnuntaina 15.9. ja nämä käsitellään hallituksen kokouksessa 21.-22.9.2019. Piirit toimittavat aloitteet keskitetysti hallitukselle, ole yhteydessä omaan piiriisi päästäksesi mukaan niiden laatimiseen! Kokousedustajat voivat tehdä aloitteita myös paikan päällä liittarissa.

AttachmentSize
PDF icon liittokokouskutsu_2019.pdf152.4 KB