Suomen junaliikennettä täytyy parantaa päästöjen vähentämiseksi ja matkustusmukavuuden lisäämiseksi. Junaliikenteeseen investoinnin sijaan hallitus on leikannut edullisista parannushankkeista ja tuhlannut rahaa turhiin selvityksiin ja kannattamattomaan Turun puolentoista tunnin junaan.
Tällä hetkellä raiteitse pääsee vain suurimpiin kaupunkeihin ja junat ovat usein epäluotettavia myöhästelyjen, peruutuksien ja rikkoutumisten takia. Hallituksen tulee perua nykyiset junaliikenteen heikennykset ja ryhtyä laittamaan Suomea raiteille lisäinvestoinneilla raideliikenteeseen.
Liikenne- ja viestintäministeriö keskeytti kesäkuussa nettiyhteyksien parantamishankkeen, jolla olisi halvalla korjattu heikon signaalin alueet radan varrella, jotka tekevät junassa työskentelystä hankalaa. Etätyöskentelymahdollisuus on suuri tekijä motivoimaan ihmisiä käyttämään ekologisempaa kulkuvälinettä oman ajoneuvon sijaan, vaikka se tarkoittaisi hieman pidempää matka-aikaa.
Edullisen parannushankkeen sijaan hallitus on päättänyt tuhlata rahaa raideleveyden vaihtamista koskevan selvityksen laatimiseen, vaikka samanlainen selvitys tehtiin jo viime vuonna, jossa vaihdon yli kymmenen miljardin euron hintalappu todettiin kannattamattomaksi.
Turun puolentoista tunnin juna vaikuttaa olevan ainoa raideliikenteen investointi, jota hallitus edistää, vaikka sen kannattavuus on kyseenalaistettu aikaisemmissa tutkimuksissa. Hanke edistää järkevien liikenneyhteyksien sijaan alueen paikallispoliitikkojen, kuten pääministeri Orpon vaalimenestystä.
Raideliikennettä tulee kehittää parantamalla junayhteyksien luotettavuutta, mukavuutta ja esteettömyyttä. Matkustajien kohtaamia ongelmia tulee ratkaista muun muassa lisäämällä tilaa useammille rattaille, sekä parantamalla esteettömyyttä. Raideyhteyksiä tulee parantaa myös Pohjois-Suomessa, esimerkiksi laskemalla yöjunien kohtuuttomia hintoja. VR:n monopoliasema on palautettava omistusosuuden myynnin sijaan.
Vasemmistonuoret vaatii että hallitus lopettaa rahan tuhlaamisen tarpeettomien selvityksien ja kannattamattomaksi todettujen hankkeiden rahoittamisen. Raideliikenteen kokonaisrahoitusta on kasvatettava, jotta liikenteen päästöjä voidaan vähentää.