Keskustelukanavat

Vasemmistonuoret käyttää eri alustoja sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Ryhmäkeskusteluja varten Vasemmistonuorilla on käytössä Vanukeskustelu ja laajempaa tiedottamista varten sähköposti-ja Whatsapp-uutiskirje. Lue lisää:

Vanukeskustelu

Vanukeskustelu, alkuperäiseltä nimeltään Zulip, on Vasemmistonuorten sisäistä viestintää varten käyttöön otettu avoimeen lähdekoodiin perustuva keskustelusovellus. Vanukeskustelusta löytyy erillisiä keskustelukanavia ja niiden sisältä yksityiskohtaisempia aihealueita. Vanukeskustelussa keskustellaan sekä virallisesti että rennosti: alustalla tiedotetaan tapahtumista, avoimista työpaikoista ja jäsenäänestyksistä, suunnitellaan ja ideoidaan toimintaa, puhutaan päivän politiikasta ja tutustutaan toisiin vasemmistonuoriin. Jokaisella Vasemmistonuorten jäsenellä on mahdollisuus liittyä Vanukeskusteluun ja kannustamme siihen lämpimästi!

Miten liittyä Vanukeskusteluun?
  1. Luo Vanu ID eli Vasemmistonuorten jäsenen henkilökohtainen käyttäjätunnus. Mene osoitteeseen extra.vanu.fi ja klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa “Sisään” -kohtaa.
  2. Siirry “Pyydä uutta salasanaa -välilehdelle. Syötä ruutuun sähköpostiosoitteesi, jonka ilmoitit liittyessäsi jäseneksi (tai se sähköpostiosoite, jonka olet liittymisen jälkeen pyytänyt päivitettäväksi Vasemmistonuorten jäsenrekisteriin) ja klikkaa “Lähetä uusi salasana sähköpostitse”.
  3. Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit asettaa itsellesi salasanan. Aseta salasana Vanuextrassa ja kirjaudu Vanuextraan sisään. Vanu-ID:si on käyttövalmis! Näet Vanu-ID:si Vanuextrassa ollessasi sisäänkirjautunut. Vanu-ID:n käyttäjätunnus koostuu viidestä numerosta. Salasanan olet asettanut itse.
Miten kirjautua Vanukeskusteluun?
  1. Sisäänkirjautuminen selaimessa: Mene selaimella osoitteeseen https://keskustelu.vanu.fi. Käyttäjätunnus (username) on Vanu-ID:si ja salasana (password) on Vanuextrassa asettamasi salasana.
  2. Sisäänkirjautuminen tietokoneen ohjelmalla: Lataa Zulip-ohjelma osoitteesta https://zulipchat.com/apps/. Asenna ohjelma  tietokoneellesi. Paina “I have a Zulip account”. Kirjoita kohtaan “Organization URL” teksti “keskustelu.vanu.fi”. Käyttäjätunnus on Vanu-ID:si ja salasana on Vanuextrassa asettamasi salasana.
  3.  Sisäänkirjautuminen kännykän sovelluksella: Etsi sovelluskaupasta ilmainen Zulip-sovellus. Asenna Zulip kännykkääsi. Paina “I have a Zulip account”. Kirjoita Organization URL -kohtaan teksti “keskustelu.vanu.fi”. Sisäänkirjautuminen: käyttäjätunnus (username) on Vanu-ID:si ja salasana (password) on Vanuextrassa asettamasi salasana.
Miten käyttää Vanukeskustelua?

Keskustelu tapahtuu eri aihepiireihin jaetuilla yksityisillä ja julkisilla kanavilla. Jokainen Vanukeskustelun käyttäjä lisätään julkisille oletuskanaville. Näitä julkisia oletuskanavia on:

• Yleiskeskustelu asiallisesti
  • Yleiskeskustelu rennosti
  • Esittäytyminen
  • Säännöt
  • Vanukeskustelun käyttö

On myös julkisia kanavia, joita käyttäjät voivat itse lisätä ja liittyä. Listaus löytyy kanavien asetuksista. Myös kuka tahansa kanavan jäsen voi lisätä uuden jäsenen. Muita julkisia kanavia on:

• Etelä-Suomen Vasemmistonuoret
  • Hämeen Vasemmistonuoret
  • Itä-Suomen Vasemmistonuoret
  • Kainuun Vasemmistonuoret
  • Keski-Suomen Vasemmistonuoret
  • Lapin Vasemmistonuoret
  • Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistonuoret
  • Satakunnan Vasemmistonuoret
  • Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret

Vanukeskustelussa on mittava määrä yksityisiä kanavia sellaisia keskusteluja varten, jotka ovat vain rajatuille vastaanottajille. Niitä ei voi löytää, vaan mukaan pääsee vain jos joku kanavan jäsen lisää uuden jäsenen. Jos tarvitset tällaista yksityistä kanavaa, voit luoda sellaisen vapaasti. Uusi kanava luodaan menemällä kanavien asetuksiin. Älä luo julkista kanavaa ilman juttelua ylläpidon kanssa, sillä haluamme rajata niiden määrää.

Kanavien sisällä keskustelu jakaantuu rajatumpiin aiheisiin. Aiheet näkyvät listana kanavien sisällä. Uuden aiheen saa luotua kirjoittamalla keskusteluaiheen otsikon Aihe-kenttään uutta viestiä kirjoittaessa. Kuka tahansa keskustelija voi luoda aiheen, ja niitä kannattaakin luoda uusi aihe matalalla kynnyksellä. Viestien aiheita voi muokata jälkikäteen ja ylläpitäjät voivat yhdistellä aiheita toisiinsa.

Voit lähettää muille keskustelijoille yksityisviestejä. Voit myös tehdä yksityisviestiryhmiä lähettämällä yksityisviestin esimerkiksi viidelle ihmiselle samaan aikaan. Jos lähettelet usein samalla ryhmälle viestejä eri aiheista, kannattaa harkita yksityistä kanavaa.

Vanukeskustelun säännöt

Vanukeskustelun tarkoitus on tarjota jäsenille ja työntekijöille turvallinen keskustelu- ja tiedotuspaikka. Alustalla keskustellaan ja tiedotetaan järjestön toiminnasta ja suunnitellaan sitä. Ryhmässä myös käydään keskustelua ajankohtaisista yhteiskunnallisista aiheista. Myös viihteellisemmille aiheille on oma kanava alustalla.

Alustalle on pääsy kaikilla Vasemmistonuorten jäsenillä ja työntekijöillä. Alustan tietyille kanaville on satunnaisesti tilapäinen pääsy myös ulkopuolisille henkilöille (esimerkiksi sellaisen tapahtuman aikana, jonka osallistujina on muitakin kuin Vasemmistonuorten jäseniä).

Keskustelua käydään omilla nimillä. Käyttäjien nimitiedot tulevat suoraan Vasemmistonuorten jäsenrekisteristä. Jos nimi muuttuu rekisterissä se päivittyy myös Vanukeskusteluun. Entisten jäsenten kirjoittamat viestit jäävät näkyviin, mutta tiedot kirjoittajasta poistuvat.

Ryhmässä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita ja panostetaan kunnioittavaan keskusteluun. Pyri tulkitsemaan muiden viestejä siten, että ne ovat hyväntahtoisia. Intohimoinen keskustelu ja erimielisyys on luvallista, jopa suotavaa. Luvatonta on sitä vastoin syrjintä ja häirintä kaikissa muodoissaan. Seksistinen, ableistinen, rasistinen ja homo-, trans- ja bifobinen kommentointi, muiden mielipiteiden, kokemusten tai persoonan väheksyminen ja pilkkaaminen sekä pahantahtoinen ja muiden keskustelijoiden tietämättä tapahtuva kuvakaappauksien jakaminen ryhmän ulkopuolelle on kiellettyä.

Keskustelijan tulee ottaa huomioon, että muut eivät välttämättä suhtaudu esimerkiksi päihteistä ja seksuaalisuudesta puhumiseen samalla tavalla kuin hän. Väärinkäsitysten välttämiseksi erityistä huomiota tulee kiinnittää myös siihen, minkälaista huumoria kannattaa kirjoitettuna esittää.

Alustan moderaattoreina toimivat keskusjärjestön työntekijät. He valvovat hyvän keskusteluilmapiirin ylläpitoa. Moderaattorit puuttuvat tarvittaessa keskusteluun ja päättävät yhdessä huomautuksen antamisesta sääntöjen rikkojalle sekä alustalta poistamisesta, mikäli sääntöjen rikkominen jatkuu huomautuksista huolimatta. Moderaattori voi omalla päätöksellään sulkea keskustelun väliaikaisesti asian käsittelyn ajaksi.

Alustan käyttäjillä on velvollisuus puuttua turvallista keskustelukulttuuria rikkovaan käytökseen. Puuttua voi ottamalla asian puheeksi kommentilla keskustelussa tai ottamalla yhteyttä moderaattoriin.

Keskustelu käydään sille kuuluvalla kanavalla. Moderaattorit ja alustan käyttäjät voivat tarvittaessa ohjeistaa keskustelun siirtämistä väärältä kanavalta oikealle. Keskusjärjestön työntekijät luovat tarvittaessa ja pyydettäessä uusille aiheille uudet kanavat.

Whatsapp-uutiskirje

Tilaa Vasemmistonuorten WhatsApp-uutisviestit, jotta saat tiedon Vasemmistonuorten ajankohtaisesta toiminnasta ja tapahtumista nopeasti!

Toimi näin:
  1. Tallenna yhteystietoihisi numero 050 472 1046 esimerkiksi nimellä Vasemmistonuorten tiedotus. Uutisviesti ei toimi, jos numero ei ole yhteystiedoissasi.
  2. Lähetä numeroon WhatsAppissa viesti, jossa lukee nimesi ja pyyntösi tulla lisätyksi listalle.
  3. Tiedottaja lähettää sinulle varmistusviestin lisättyään sinut listalle

Uutisviestejä lähetetään lähtökohtaisesti korkeintaan kerran viikossa. Voit vastata viesteihin. Muut listalla olevat eivät näe nimeäsi, numeroasi tai vastausviestejäsi. Voit perua tilauksesi milloin vain lähettämällä viestin samaan numeroon. Uutisviestejä hallinnoi tiedottaja.

Lue rekisteriseloste täältä!

Sähköpostiuutiskirje

Sähköpostin kautta lähetettävä uutiskirje kokoaa Vasemmistonuorten tapahtumat ja tiedotettavat asiat yhteen. Jokaisessa uutiskirjeessä on keskusjärjestön tiedotteita ja vaihtelevasti eri piirien ja jaostojen tiedotteita. Uutiskirje lähetetään jäsenistölle kerran kuussa.