Hallitus lappaa rahaa yksityisten terveysfirmojen voittoihin samalla kun se romuttaa julkisen terveydenhuollon

Porvarihallitus korotti yksityislääkärikäynneistä maksettavia Kela-korvauksia vuoden alusta. Sosiaaliturvaministeri Sanna Grahn-Laasonen sanoi uudistuksen lyhentävän hoitojonoja. Hyvinvointialueet joutuvat nyt tekemään mittavia sopeutuksia ihmisten hoitoon ja hoivaan. Kurittamisen sijaan hyvinvointialueet tarvitsevat pikaista lisärahoitusta sekä verotusoikeuden.

Kelan julkaiseman tilaston mukaan Kela-korvauksen saajien määrä kasvoi olemattomat 2%, kun korvausmenot puolestaan kasvoivat 200%. Uudistus oli siis täysin epäonnistunut, mikäli sen tavoitteena oli parantaa hoitoon pääsemistä. Uudistuksen ainoana hyötyjiä ovat ne, jotka jo muutenkin käyttävät yksityisiä terveyspalveluita sekä yksityisten palveluiden tuottajat.

Vaikuttaakin siltä, että tämänkin hallituksen uudistuksen tarkoitus on syventää luokkaeroja, ei parantaa hyvinvointia. Asiantuntijoiden kritiikistä huolimatta hallitus kertoi budjettiriihen jälkeen jatkavansa rahan lappaamista yksityiseen terveysbisnekseen ensi vuoden alusta.

Hallituksen tavoite on korottaa Kela-korvauksia jopa 500 miljoonalla eurolla. Samaan aikaan julkinen terveydenhuolto on vakavasti aliresursoitu, ja hyvinvointialueet joutuvat sopeuttamaan talouttaan niin paljon, että hoidonsaanti vaarantuu. HUS kertoi hiljattain aloittavansa muutosneuvottelut, jotka johtavat enintään 990 henkilötyövuoden vähentämiseen.

”Oikeistohallituksen politiikka valtavassa sote-kriisissä ei ole yllättävää. Oikeisto siirtää veronmaksajien rahaa yksityiseen terveydenhuoltoon samalla kun tavalliset suomalaiset viruvat julkisella puolella pitkissä hoitojonoissa”, Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Jenny Kasongo linjaa.

”Oikeiston tavoitteena on romuttaa suomalainen hyvinvointivaltio ja luoda yhteiskunta, jossa palvelut ovat tarjolla vain niille joilla on rahaa. Hyvinvointialueet käyvät mittavia muutosneuvotteluita ja ihmisten hoitoonpääsy vaikeutuu. Samalla hallitus pistää valtavasti rahaa tehottomiin Kela-korvauksiin”, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen sanoo.

Vasemmistonuoret vaatii, että hallitus lopettaa hyvinvointivaltion tuhoamisen ja ihmishenkien asettamisen vaaraan. Terveyspörriäisten voittoihin jaetut rahat tulee käyttää julkisen terveydenhuollon resursointiin täysimääräisesti.