Oikeistohallituksen kova hinta: 100 000 uutta pienituloista

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi maanantaina 23.9. vaikutusarvion hallituksen leikkauksista suomalaisten sosiaaliturvaan. Tulokset ovat järkyttävää luettavaa.

Hallituksen sosiaaliturvaleikkauksilla on 1,7 prosenttiyksikön vaikutus pienituloisuusasteen nousuun. Toteumaan vaikuttaa myös ansiotasojen ja työllisyyden kehitys. Toteutuessaan sellaisenaan tarkoittaisi se käytännössä, että 96 000 suomalaista putoaa pienituloisuusrajan alle.

Hallitus perustelee leikkauksiaan kannustinloukkujen purkamisella sekä leikkausten työllisyysvaikutuksilla. Hallitus on kuitenkin jo nyt pahasti jäljessä työllisyystavoitteestaan, ja pahentaa kannustinloukkuja sysäämällä valtavan määrän köyhiä toimeentulotuelle ja poistamalla osa-aikatyön kannusteita.

”Oikeistohallitus varmistaa sosiaaliturvaleikkauksillaan sen, että tavalliset pienituloiset suomalaiset köyhtyvät samalla kun ylimmissä tuloluokissa rahaa jää enemmän käteen. 100 000 uutta pienituloista on oikeistopolitiikan tulos”, jyrähtää Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen

Noin 100 000 uutta pienituloista ei hallitukselle vielä riitä. Viime viikolla Helsingin Sanomat  uutisoi, että myös toimeentulotukeen on tulossa lisää leikkauksia. Toimeentulotukeen kohdistetut leikkaukset osuvat kaikista köyhimpiin.

”Perussuomalaiset ja kokoomuslaiset jatkavat päämäärätietoista työtään pohjoismaisen hyvinvointivaltion purkamiseksi ja kurjuuden lisäämiseksi. Voisi ajatella, että politiikan tavoite on hyvinvoinnin lisääminen, ja että sosiaalipolitiikan tarkoitus olisi vähentää ruoka-avun tarvetta ja leipäjonojen pituutta. Oikeisto on tästä eri mieltä”, selostaa Vasemmistonuorten ensimmäinen varapuheenjohtaja Jenny Kasongo.

”Pienituloisuuteen ja yleiseen köyhyyteen vaikuttaa yleisen hintatason lisäksi harjoitettu sosiaalipolitiikka. Nyt hallitus on näyttänyt valinneen  sosiaalipolitiikan tavoitteeksi köyhyyden lisäämisen”, Vasemmistonuorten liittohallituksen jäsen Nuutti Ruotsalainen linjaa.

Vasemmistonuoret vaatii hallitusta ryhtymään välittömiin toimiin köyhyysongelman ratkaisemiseksi ja lopettamaan kaikki sosiaaliturvaan tehdyt ja kaavaillut lisäleikkaukset. Vasemmistonuorten mielestä jokaisella tulisi olla oikeus lääkkeisiin ja ruokaan.