Hyppää sisältöön

Eduskunta hylkäsi ihmisoikeudet – siksi meidän on puolustettava niitä entistä vahvemmin

Eduskunta hyväksyi tänään kiistellyn käännytyslain, joka mahdollistaa turvapaikkaa hakevien ihmisten takaisin käännyttämisen itärajalla. Laki on useiden asiantuntijoiden tyrmäämä sekä vastoin Suomen perustuslakia ja kansainvälisiä velvoitteita. Lain hyväksyminen on hyökkäys oikeusvaltiota vastaan.

On kyseenalaista voidaanko lakia panna toimeen, sillä se on ristiriidassa EU-oikeuden ja Suomea sitovien kansainvälisten sopimusten kanssa. Suomi epäoikeudenmukaisesti rankaisee turvapaikkaa hakevia, haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä Venäjän politiikasta, josta he eivät ole vastuussa.

Käännytyslain säätäminen on täysin väärä vastaus Venäjän toimiin. Ihmisoikeussopimukset ovat luotu turvaamaan kaikkien oikeus elämään ja turvaan myös vaikeina aikoina ja sääntöpohjaisen järjestelmän tarkoitus on suojella meitä mielivallalta ja vahvimman oikeudelta. Näiden periaatteiden hylkääminen vaarantaa niin meidän kuin tulevien sukupolvien turvallisuuden. Tämän vuoksi laki on vaarallinen ennakkotapaus joka madaltaa kynnystä polkea ihmisoikeuksia myös jatkossa.

Tämä päivä on synkkä muistutus siitä, että ihmisoikeuksia ei voi ottaa itsestäänselvyytenä, ja niiden hylkääminen voi olla pienestä kiinni. Samalla se muistuttaa, että ne tarvitsevat vahvoja puolustajia joka päivä. Eduskunta epäonnistui siinä, joten meidän kaikkien on puolustettava ihmisoikeuksia entistä vahvemmin.