Miesvaltaisten alojen duunarit: nyt on aika solidaarisuudelle!

Julkisen sektorin naisvaltaiset alat ovat ryhtyneet tänä keväänä työtaistelutoimiin palkkakuopan korjaamiseksi.

Huhtikuun hoitajien lakon jälkeen, kun työnantajapuoli oli keskeyttänyt työneuvottelut, sosiaali- ja terveysalan ammattiliitot Tehy ja Super ilmoittivat valmistelevansa joukkoirtisanoutumisia. Tällä viikolla alkoi myös kunta-alan lakko, jonka piirissä on kaiken kaikkiaan 81 000 työntekijää kymmenestä eri kaupungista.

Vasemmistonuoret osoittaa tukensa naisvaltaisten duunarialojen työtaistelutoimille.

“Vakava työvoimakriisi on vaivannut sosiaali-, terveys- ja kasvatusalaa jo pitkään ja koronapandemia on pahentanut sitä entisestään. Työoloihin ja palkkaukseen liittyvät puutteet ovat keskeisimmät syyt työntekijäpulaan, joiden takia äärimmäiset työtaistelutoimet on jouduttu ottamaan käyttöön työntekijöiden puolesta”, Vasemmistonuorten 1. varapuheenjohtaja Jenni Suutari toteaa.

Osoituksia solidaarisuudesta ei ole näkynyt vientialojen ammattijärjestöjen toimesta. Miesvaltaisen vientialan työntekijät ovat kautta historian ansainneet parempaa palkkaa kuin naiset. Naisvaltaisen alojen työntekijät, kuten hoitajat ja varhaiskavastusopettajat mahdollistavat kuitenkin työllään muiden elämisen perusedellytykset.

Perinteisesti miesvaltaisten vientialojen työehtosopimukset määrittelevät muiden palkankorotuksen enimmäistason. Tätä järjestelyä ei ammattiliitoissakaan olla uskallettu kyseenalaistaa, vaikka se painaa naisvaltaisia aloja yhä pahempaan palkkakuoppaan.

Ammattiyhdistysliikkeen voima on yhteisessä rintamassa. Vientialojen liittojen, kuten Teollisuusliiton ja Paperiliiton hiljaisuus on ollut musertavaa. Miesvaltaisten duunarialojen on aika osoittaa solidaarisuutensa ja ryhtyä tukilakkoon!