Baskimaa

5 000 nuorta vasemmistolaista kokoontui Elorrion kylään Baskimaahan viime viikonloppuna juhlimaan baskien itsenäisyyspäivää Ernai -nuorisojärjestön Gazete Topagunea -festivaaleille. Festivaaleille osallistui myös vieraita maailman eri kolkista, mukaanlukien Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Ava Dahlvik ja International Committeen puheenjohtaja Valtteri Harakka.

Baskimaa (baskiksi Euskal Herria) on Espanjan ja Ranskan hallitsema alue, jossa asuu noin kolme miljoonaa ihmistä ja joka pyrkii itsenäistymään. Baskimaan tärkeimpiä kaupunkeja on Bilbo, Vitoria-Gasteiz, Iruñea ja Donostia. Baskien kieltä pidetään Euroopan vanhimpana elävänä kielenä ja se on täysin erilainen, kuin Baskimaassa myös puhutut espanja ja ranska.

Baskien itsenäisyystaistelulla on vuosisatojen mittainen historia, mutta toiveet itsenäisyydestä korostuivat Espanjan sisällissodan jälkeen. Diktaattori Francisco Franco kielsi baskin kielen käytön ja pyrki rajoittamaan baskikulttuuria. Baskeja pidätettiin ja kidutettiin poliittisista syistä. Tämä johti baskimaan konfliktiin, jossa ETA-järjestö (suom. Baskien kotimaa ja vapaus) taisteli aseellisin keinoin baskimaan itsenäisyyden puolesta, mm. murhaamalla Francon seuraajana pidetyn pääministeri Luis Carrero Blancon.

Nykyään Baskimaassa itsenäisyyden puolesta taistellaan demokraattisen järjestelmän sisällä. Baskimaassa on kaksi suurta seperatistipuoluetta: oikeistolainen Baskien kansallispuolue ja vasemmistolainen EH Bildu, jonka nuorisopuolueen Ernain järjestämille festivaaleille osallistuimme. Järjestö kampanjoi itsenäisen, sosialistisen ja feministisen Baskimaan puolesta.

Gazete Topagunea -festivaalit on järjestetty vuodesta 1994. Tänä vuonna niihin kuului musiikkiesitysten lisäksi poliittisia puheita, paneeleita ja lukuisia työpajoja. Tämän vuoden festivaaleille myytiin 5 000 lippua, jotka maksoivat 45€. Suurin osa festivaalien osallistujista majoittui teltoissa festivaalialueen vieressä, mutta meidät kansainväliset vieraat majoitettiin kylän peruskoulun liikuntasaliin.

Kuten monissa muissakin maaseudun kylissä ja kaupungeissa, myös Elorriossa EH Bildu on suurin puolue. Tämä mahdollisti tilojen saamisen kansainvälisten vieraiden käyttöön. Tämä pistääkin miettimään, miten voisimme kasvattaa vasemmistoliiton kannatusta syrjäseuduilla.

Vasemmistonuorten delegaatio osallistui yhdessä Norjan ja Tanskan vasemmistolaisten nuorisopuolueiden kanssa paneeliin, jossa keskusteltiin mm. pohjoismaiden poliittisesta tilanteesta, ympäristönsuojelusta, Euroopan unionista ja Naton jäsenyydestä, hyvinvointivaltiosta ja kielivähemmistöistä. Paneelin yleisöä kiinnosti erityisesti saamelaisten itsemääräämisoikeus ja pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta.

Yksi festivaalien keskeisistä teemoista oli ”etxera”, eli baskien poliittisten vankien palauttamien baskimaahan. 164 poliittista vankia on yhä vangittuna ympäri Espanjaa ja Ranskaa eri vankiloissa, jotta yhteydenpito perheiden ja itsenäisyysliikkeen ja vankien välillä olisi mahdollisimman hankalaa. Espanja on vanginnut baskeja pelkästään kiellettyjen järjestöjen ja puolueiden jäsenyydestä. Tänä vuonna Espanjan hallitus lupasi palauttaa kaikki poliittiset vangit Baskimaahan.

Matkamme Baskimaahan on ollut kaikin puolin upea kokemus. Baskien kieli, kulttuuri ja luonto on erittäin kaunista ja kaikki kohtaamamme ihmiset ovat olleet erittäin vieraanvaraisia. Puolueen aktiivit muodostavat tiiviin yhteisön, joka taistelee yhdessä itsenäisen ja sosialistisen Baskimaan puolesta. Meidät otettiin avosylin vastaan tähän yhteisöön ja liikkeeseen. Suomalaisina vasemmistolaisina meidän tulee rakentaa samanlainen tiivis yhteisö yhteisen jaetun tavoitteemme saavuttamiseksi.

Meidän mielestä on korkea aika Baskimaan itsenäisyydelle, sillä ilman itsenäisyyttä ei Baskimaassa voida saavuttaa oikeudenmukaista, sosialistista ja feminististä tulevaisuutta. Suomen hallituksen pitäisi ottaa vahvasti kantaa Baskimaan, sekä muiden Pyreneiden niemimaan itsenäisyysliikkeiden puolesta. On myös korkea aika vapauttaa poliittiset vangit, jotka on vangittu väkivallattomista rikoksista ja palauttaa kaikki vangit kotiin Baskimaahan.

Jos haluat oppia lisää kansainvälisistä aiheista, tai osallistua tulevaisuudessa järjestettävälle opintomatkalle, liity kansainvälisen jaoston International Committeen jäseneksi!

✍️  Ava Dahlvik ja Valtteri Harakka