Katsot jalkapallon MM-kisoja tai et, tiedä nämä 5 asiaa

Jalkapallon maailmanmestaruuskisat alkava sunnuntaina 20. marraskuuta Qatarissa. Kaikkiin suuriin urheilukisoihin liittyy isoja eettisiä ja ekologisia ongelmia, mutta Qatarin MM-kisat ovat saaneet erityisen paljon huomiota ja kritiikkiä jo kauan ennen kuin palloa on laskettu nurmelle. Nämä kisat tuovat rujoimmalla mahdollisella tavalla esille huippu-urheilun pahimmat puolet.

Kisojen seuraaminen on jokaisen henkilökohtainen valinta. Mutta ennen kun avaat television, muista nämä asiat:

Stadionit on rakennettu työläisten verellä
Qatariin on kymmenen vuoden aikana rakennettu 7 stadionia ja paljon muuta infrastruktuuria. Rakennustöiden aikana on The Guardian-lehden raportin mukaan kuollut kymmenen vuoden aikana 6500 työntekijää, mutta todellinen luku on todennäköisesti vielä suurempi. Rakennustyöntekijät ovat siirtotyöläisiä, jotka ovat tulleet mm. Bangladeshista, Nepalista, Sri Lankasta, Filippiineiltä ja Keniasta. Kisojen jälkeen heitä uhkaa karkoitus.

Työläisillä ei ole Qatarissa oikeuksia
Ammattiliittojen perustaminen on kielletty, ja työajat- ja olot ovat yleensä epäinhimillisiä. Monille työntekijöille työstä maksettu palkka ei ole elämiseen riittävä. Vanhaa kafala-järjestelmää, joka sitoo työntekijän työnantajaan mm. passin takavarikoimisen kautta, harjoitetaan edelleen, vaikka sen mahdollistava laki onkin virallisesti kumottu. Joitakin parannuksia on kuitenkin saatu aikaan työläisten järjestäytymisen ja kansainvälisen painostuksen ansiosta. Saavutettujen parannuksien säilyminen kisojen loputtua ei kuitenkaan ole itsestään selvää.

Qatarin ihmisoikeustilanne on surkea
Qatar on monarkia, jossa lähes kaikki valta on keskittynyt Al Thanin -hallitsijasuvulle. LGBTQI+ -yhteisöä vainotaan valtion toimesta ja homoseksuaalisuudesta voidaan tuomita kuolemaan.

Kisojen ympäristöjalanjälki on mittava

Qatarin asukaskohtainen hiilijalanjälki on maailman suurin. Kisojen rakennustöihin on käytetty valtavat määrät materiaaleja ja energiaa. Myös kisoihin suuntautuva liikenne tuottaa merkittävästi päästöjä. Qatarin lupaukset kisojen hiilineutraaliudesta ovat viherpesua.

Fifa on läpeensä korruptoitunut
Kansainvälinen jalkapalloliitto on ollut täysin kykenemätön puuttumaan edes kisojen räikeimpiin ongelmiin. Qatar osti vuonna 2010 kisat itselleen. Fifan johto on ryvettynyt skandaaleissa, eikä järjestö ole tehnyt mitään jalkapallomaailmassa rehottavaa rasismia ja seksismiä vastaan.

Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. Sen juuret ovat köyhien ja työläisten eri puolilla maailmaa pelaamissa pallopeleissä. Edelleenkin suurin osa maailman jalkapallon pelaajista on köyhiä, joilla ei ole Qatarin kisoihin mitään asiaa. Nykyiset kansainväliset jalkapalloinstituutiot ja maailmanmestaruuskisat sekä niihin liittyvä mittava sorto ovat julmaa pilkkaa kaikkia niitä ihmisiä kohtaan joille jalkapallo on intohimo ja ilon lähde elämässä. Qatar käyttää jalkapallon MM-kisoja keinona tehdä rahaa, sekä kiillottaa omaa imagoaan kansainväliselle yleisölle. Kyse ei ole “rakkaudesta lajiin”, vaan maineesta ja rahasta.

Akseli Ekola ja Maiju Salminen
Kirjoittajat ovat Vasemmistonuorten liittohallituksen jäseniä