Valokuva Saana Lindista

Elämme maailmassa, jossa raha määrittelee meidät kaikki ja elämämme aina jollain tapaa. Elämiseen tarvitaan rahaa, joten teet töitä ja tienaat. Jos et tee töitä, saat rahaa sosiaalietuuksista (mikä taas on hyvin tuomittavaa, koska kulutat näin työtä tekevien veronmaksajien rahoja). Kun teet tarpeeksi töitä, tulet rikkaaksi ja me köyhät ihailemme sinua kateellisena.

Köyhän elämä pyörii rahan ympärillä lähes koko ajan; mistä saat rahaa ja mihin se raha riittää. Köyhyys kuluttaa ja jättää jälkensä ihmiseen. Köyhyys vaikuttaa esimerkiksi ihmisen fyysiseen terveyteen ja mielenterveyteen. Köyhyys myös syrjäyttää monet sosiaalisesta elämästä. Olen itse ollut köyhyyden takia valmis itsemurhaan ja kadottanut uskoni tulevaisuuteen. Tiedän, etten ole ainoa.

Toki raha jättää jälkensä myös varakkampaan henkilöön, mutta eri tavalla. Luin kesän aikana useamman lehtijutun, jossa varakkaat henkilöt kertoivat, etteivät kehtaa näyttää rikkauttaan. Koska suomalaiset ovat kateellisia ja rikkaille tulee huono olo siitä, että heillä on rahaa. Rikkailla toki on oikeus nauttia rahoistaan ja varakkuudestaan. Mutta nauttiiko rahoistaan sitten niin, että saa köyhemmät ihmiset vaikuttamaan huonommilta ja arvottomilta, vai niin, että rahoilla tekee esimerkiksi hyvää samalla ja auttaa maailman ongelmissa, on kovin eri asia.

Rikkaat rikastuvat ja köyhät jäävät keskenään tappelemaan siitä kuka on oikeasti köyhä. Katsos kun köyhyydessäkin on säännöt: oikeasti köyhällä ei esimerkiksi ole varaa lemmikkiin ja lapsetkin on hyvä jättää tekemättä. Oikeasti köyhät käyvät poimimassa metsästä marjat ja sienet, eivätkä käytä työkkärin rahoja kaupan myymiin tuotteisiin. Oikeasti köyhät eivät myöskään lomaile tai nauti elämästä kahvikupillisen tai kaljatuopillisen äärellä. Kun köyhät tappelevat keskenään siitä kuka käyttää sosiaalietuuksia väärin, eivät he ehdi kiinnittää huomiota siihen kenen työllä rikkaat rikastuvat ja kuka kiertää veroja.

Erityisen tärkeänä sääntönä on, että köyhä ei saa nauttia elämästä. Onhan hän omilla teoillaan köyhyytensä aiheuttanut, niin kärsikööt sitten siitä. Rikkaat ovat omilla teoillaan ja työllään rikastuneet. Heillä on oikeus nauttia elämästä, koska ovat sen työtä tekemällä ansainneet. Köyhät eivät ole tätä ansainneet.

Todellisuudessa tiedetään, että moni asia on sattuman kauppaa ja monilla varakkailla on etuoikeuksia, jotka ovat heitä auttaneet elämässä. Moni köyhä tekee työtä uupumukseen asti silti rikastumatta. Köyhyyteen voi johtaa moni asia: krooninen tai äkillinen sairaus tai vamma joko itsellä tai perheenjäsenellä, kuolemantapaus, velat, työttömyys, työn pienipalkkaisuus, eläköityminen. Syitä on monia, eikä syy ole vain se, että et tee tarpeeksi töitä.

Köyhyys myös leimaa ihmisen, köyhät eivät ole älykkäitä ja tunnetusti he yrittävät huijata erilaisia tukia itselleen sen minkä ehtivät. Koko ajan rikoksen tiellä siis. Rikkaus sen sijaan tekee ihmisestä vastuullisen ja viisaan. Rahalla saa valtaa ja kunnioitusta. Vallassa olevat taas päättävät ketkä ovat hyviä köyhiä, jotka ansaitsevat rikkaiden armon ja yhteiskunnan tukea. Hyvän köyhän tulee olla nöyrä ja kiitollinen yhteiskunnan tuista, rikkaiden heille antamista almuista ja siitä, ettei olla jossain valtiossa, jossa asiat ovat vielä huonommin. Koska niinhän tämä yhteiskunta on syntynyt. Sata vuotta sitten köyhät olivat tyytyväisiä siihen mitä saivat, eivätkä lakkoilleet ja vaatineet parempaa.

Mikäli tuntee Suomen historiaa yhtään paremmin, tietää, että yhteiskuntamme rakennettiin vaatimalla parempaa. Ja me voimme rakentaa entistä paremman yhteiskunnan. Yhteiskunnan, jossa ihmisen arvo ei riipu hänen työnteostaan tai työkyvystään. Yhteiskunnan, jossa kaikilla on hyvään elämään riittävä toimeentulo. Yhteiskunnan, jossa raha ei määrää ja rikkailla ei ole kaikki valta käsissään.

Parempi maailma tarvitsee sen, että yhdessä me köyhät, pienituloiset, työläiset vaadimme parempaa. Kuuliaisesti esitetyt kauniit toiveet armosta eivät riitä. Parempi yhteiskunta tehdään lakkoilemalla, mielenosoituksilla ja aktivismilla. Olemalla nöyrä ja kiitollinen herroille ei ole koskaan saavutettu mitään.

Saana Lind
Vasemmistonuorten hallituksen varajäsen