Vasemmistonuoret ja vasemmistolaiset ay-nuoret laativat yhteisessä Tammitapaamisessaan pari kuukautta sitten aloitteita, joiden tarkoituksena on lisätä työntekijöiden valtaa työpaikoillaan.

Saska Heinon blogikirjoituksesta löytyvätkin nämä aloitteet perusteluineen. Ensimmäinen aloite kuuluu näin: Vaadimme työntekijöille oikeuden lunastaa konkurssin tai lakkautusuhan alla oleva yritys tai yksikkö valtion takaaman lainan avulla.

Perjantaina YLE uutisoi karstulalaisesta OnSteel-nimisestä metallialan yrityksestä. Yritys on ollut vuoden päivät pystyssä ja tekee kannattavaa bisnestä. Yritys syntyi edeltäjänsä, Meteco-nimisen yhtiön raunioilta, joka oli tehnyt konkurssin. Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että OnSteelin perustivat Metecon entiset työntekijät. Valtaosa Metecolta lopputilin saaneista osti konkurssipesältä tuotantovälineet ja vuokrasi toimitilat.

Nyt yrityksellä menee niin hyvin, että se on jo palkannut uusia työntekijöitä. Taantuman keskellä käyntiin polkaistu uusi yritys puhuu nyt jopa laajentumisesta lisääntyneiden tilausten takia. Pelkästään se, että metalliyritys tekee Suomessa hyvää tulosta, on ilahduttava uutinen, mutta taustat huomioon ottaen kyseessä on aikamoinen tuhkimotarina.

Kun Vasemmistonuoret ja vasemmistolaiset ay-nuoret esittelivät malliaan, jossa työntekijät voisivat lunastaa esimerkiksi konkurssin tehneen yrityksen, sai se paljon kritiikkiä ympäri internetiä. Kuitenkin OnSteelinin tapauksessa on hyvin paljon samaa kuin aloitteessa. Esimerkiksi tässä lainauksessa Tammitapaamisen aloitteesta on jotain hyvin tuttua: Aloitteen tarkoituksena on antaa tulevaisuus kannattaville yksiköille tai yrityksille, jotka näyttävät saneerauksen jälkeen elinkelpoisilta.

Meteco ei kaatunut siihen, ettei se olisi ollut kannattava. Se ei kyennyt suoriutumaan velvoitteistaan yrityssaneerauksen jälkeen, mutta elinkelpoisuus oli kuitenkin rahoittajien mielestä taattu. Lainaa OnSteel sai myös Karstulan kunnalta. Tammitapaamisen aloitteessa linjattiin: Valtion takaamalla, matalakorkoisella lainalla yksiköllä voisi olla mahdollisuus aloittaa elämänsä itsenäisenä yrityksenä ja taata mahdollisesti myös työpaikkojen säilymisen. Missään nimessä valtion ei tulisi kaataa rahaansa kannattamattomiin hankkeisiin.

Valtion sijasta rahoittaja oli kunta, mutta muuten tapahtumat noudattavat samaa kaavaa. Rahaa ei laitettu kannattamattomaan hankkeeseen, ja lainalla taattiin mahdollisuus itsenäiseen yritykseen ja työpaikkojen säilyttämiseen.

Toivomme OnSteelille pelkkää hyvää jatkossakin. Samalla seuraamme mielenkiinnolla syntyykö uusia vastaavia tarinoita lähitulevaisuudessa. Tämä esimerkki kuitenkin kertoo sen, ettei vaihtoehtoa toiminnan jatkamisesta työntekijävoimin kannata sulkea pois. Vasemmistonuoret kannustaakin miettimään työntekijävallan etuja ja suosittelee lukemaan myös muut edellä linkitetyt aloitteet.

Henri Turkia
Vasemmistonuorten hallituksen jäsen