Perjantaina 20.11. vietämme lapsen oikeuksien päivää. Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kaavailemat leikkaukset varhaiskasvatukseen luovat kuitenkin synkän varjon tärkeälle päivälle ja lapsen oikeuksille.

Sipilän perusporvarihallituksen ohjelman säädökset subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisesta astuvat voimaan heti vuoden 2016 alusta. Myöhemmin samana vuonna hallitus kasvattaa päiväkotien ryhmäkokoja yli kolmevuotiaiden lasten osalta. Kirsikkana kakun päälle hallitus vielä korottaa päivähoitomaksuja toistaiseksi tuntemattomalla summalla. Näillä uudistuksilla hallitus tavoittelee yhteensä 129 miljoonan euron säästöjä.

Hallitus on romuttamassa lapsen oikeutta kokoaikaiseen päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen rajaamalla sen koskemaan vain sellaisia lapsia, joiden vanhemmat joko työskentelevät, opiskelevat tai yrittävät kokoaikaisesti. Muista lähtökohdista kotoisin olevat lapset saavat oikeuden 20 päivähoitotuntiin viikossa. Hiekkaämpäriä hämmentää vielä hallituksen lupaukset siitä, että tietyin kriteerein lapsilla säilyisi oikeus kokoaikaiseen päivähoitoon, vaikka vanhemmat olisivatkin kotona.

Hallituksen unelma 129 miljoonan euron säästöistä lepää hataralla pohjalla. Uudistuksen myötä tuleva tarveharkinta tuo mukanaan vain byrokratiaa ja kustannuksia. Pahimmassa tapauksessa leikkaukset heikentävät lapsen kehitystä ja heijastuvat myöhemmin lisäkustannuksina perusopetukseen ja muihin julkisiin palveluihin.

Päivähoidossa lapsi oppii elämälle tärkeitä taitoja ja saa kehitykselle oleellisia sosiaalisia kontakteja ikätovereihinsa. Päivähoitoajan puolittaminen ja ryhmäkokojen kasvu vaarantavat varhaiskasvatukselliset tavoitteet ja ovat hyvin julmaa lapsen kannalta. Puolikkaat päivät sotkevat tehokkaasti päivän rutiinit ja kuormittavat sekä lapsia että henkilökuntaa.

Pelkän menoerän sijasta varhaiskasvatus tulisi nähdä tärkeänä investointina tulevaisuuteen. Varhaiskasvatus ei ole pelkästään työelämän tarpeita, vaan myös lapsen kehitystä varten. Kyse on lapsen oikeuksista.

Varhaiskasvatuksen leikkauksissa ei ole kyse välttämättömyydestä. Ne ovat selkeä arvovalinta hallitukselta. Keskusta, perussuomalaiset ja kokoomus päättivät hallitusneuvotteluissa myös noin 200 miljoonan euron autoveroalennuksesta.

Laadukas suomalainen varhaiskasvatus on siis täysin säilytettävissä jopa nykyisen budjetin raameissa. Kyse on vain arvoista ja poliittisesta tahdosta. Tahtovatko Sipilä, Soini (ps.) ja Stubb (kok.) tukea ennemmin ulkomaalaista autoteollisuutta kuin lastemme hyvinvointia?

Toni Mäkinen
Itä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja