Lainsäädännön tulee kunnioittaa nuorten itsemäärämisoikeutta, eli myös oikeutta määritellä oma sukupuoli-identiteettinsä. On hienoa, että 17 vuoden odotuksen jälkeen translain kokonaisuudistus on hallitusohjelmassa. Uudistuksen suuntaviivoista kuitenkin puuttuu nuorten oikeus juridisen sukupuolen korjaamiseen.

Yhä useampi nuori uskaltautuu olemaan avoin siinä, miten määrittelee tai on määrittelemättä sukupuoltaan. Kouluterveyskyselyn mukaan jopa viisi prosenttia suomalaisnuorista kokee sukupuolensa muuksi kuin selkeästi tytöksi tai pojaksi. Lainsäädännön pitäisi huomioida ja kunnioittaa nuorten oikeutta ja vapautta olla oma itsensä. Kyse on siitä millaisen viestin yhteiskunta lähettää nuorille heidän itsemäärämisoikeudestaan, siitä miten se tunnustetaan.

Kokonaisuudistuksen yhteydessä juridista sukupuolimerkintää pitäisi muuttaa niin, että sen lähtökohtana on oltava laaja oikeus itsemäärittelyyn. Suomen tulisi seurata Norjan esimerkkiä itsemäärämisoikeutta kunnioittavaa translakia laadittaessa. Norjassa yli 16-vuotiaat voivat saada sukupuolen juridisesti korjatuksi omalla ilmoituksellaan, tämän lisäksi 6-16-vuotiaat voivat päästä sukupuolen korjaushoitoihin ja saada juridisen sukupuolen vahvistetuksi vanhempien luvalla.

Samaan aikaan kun nuoret uskaltavat olla yhä avoimempia itsemääräämisoikeudestaan, tätä oikeutta rikotaan. Niin kauan kun meillä on voimassa ajasta pahasti jälkeen jäänyt, itsemääräämisoikeutta loukkaava translaki, ihmiset kärsivät. Perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia loukkaavan translain kokonaisuudistusta on odotettu pitkään, siksi on tärkeää että nyt kun uudistus vihdoin tehdään, se tehdään kunnolla. Tämä tarkoittaa oikeutta korjata juridisesti sukupuolensa myös alaikäisille.

Hanna-Marilla Zidan
Vasemmistonuorten puheenjohtaja