Miikka Kortelainen seisoo kokouspöydän takana kokousnuija kädessään.

Sunnuntaina 9. huhtikuuta vuonna 2017 noin kello 22.00 Kajaanissa Kansanpirtillä Kajaanin Vasemmiston vaalivalvojaisissa istui vaitelias ja hiljainen 23-vuotias kaveri. Vasemmistoliitto oli juuri ottanut Kajaanissa vaalivoiton, nostanut valtuustopaikkojen määrää kahdeksasta kymmeneen ja henkilökohtaisesti kasassa oli 309 ääntä. Se oli suurin äänimäärä Vasemmistoliiton listalla. Pelottavan kova temppu näin jälkikäteen ajateltuna.

Puhun siis itsestäni ja niistä hetkistä, kun ymmärsin, että nyt on minun aikani astua johtoon. Osasin ennakoida jo samana iltana, että toisiksi suurimman puolueen asema ja suurin henkilökohtainen äänimäärä tulisi tarkoittamaan joko kaupunginhallituksen tai –valtuuston puheenjohtajuutta, todennäköisimmin jälkimmäistä.

Sinä hetkenä vastuu pelotti ja mielessä pyöri paljon erilaisia kysymyksiä. Kuinka minä pystyisin hoitamaan edessä olevan vastuullisen tehtävän? Kuinka osaisin yhtä äkkiä sisäistää kaikki puheenjohtajuuteen liittyvät asiat? Miten vetäisin kokoukset käytännössä läpi? Entä kun teen jotain väärin, mitä sitten tapahtuu?

Jälkikäteen nuina aikoina kokemani luonnollinen ja täysin ymmärrettävä terve pelko on suojellut minua monelta asialta nyt myöhemmin. Kun selvisi, että minut tultaisiin valitsemaan kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi, alkoi armoton asioiden sisäistäminen. Kuntalaki, hallintosääntö, kokousoppaat ja monet muut asiakirjat tuli opiskeltua nuina aikoina niin hyvin, että useat asiat ovat juurtuneet selkärankaan pysyvästi. Kaikista kiitollisin olen kuitenkin niistä keskusteluista, joita sain käydä kokeneempien luottamushenkilöiden ja kaupungin virkahenkilöiden kanssa. Utelias ja avoin mieli sekä uskallus kysyä asioita ja pohdiskella niitä ääneen ovat suunnattoman tärkeitä taitoja.

Vaikka epäilijöitäkin riitti, maanantaina 5.6.2017 minut nuijittiin kautta aikain nuorimmaksi Kajaanin kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi. Edessä oli välittömästi hyppy syvään päähän, kun edessä oli jo ennalta riitaisaksi odotettu tilinpäätöskäsittely. Kokous selviteltiin kunnialla läpi ja yli puoluerajojen tulleet kiitokset työskentelystä puheenjohtajan paikalla valoivat uskoa, että kyllä tästä selvitään.

Monta kiperää paikkaa on polulle sattunut, mutta kaikista on selvitty. Vuosittaisten talousarviovääntöjen ja kaikkien eteen tulleiden päätösten lisäksi isoja prosesseja on onnistuttu viemään kunnialla maaliin, kuten esimerkiksi kaupunkistrategian uudistaminen, noin 200 miljoonan euron arvoinen energiakauppa, maankäyttöpoliittisen ohjelman uudistaminen sekä talouden tasapainottamisohjelman hyväksyminen. Sipilän hallituksen maakuntakurjistussekoilu on vielä oma surullinen lukunsa, mikä työllisti niin virkahenkilöitä kuin luottamushenkilöitäkin kohtuuttoman paljon.

Ja tässä sitä ollaan, kaikesta on selvitty elävänä. Edessä viimeinen vuosi valtuuston johdossa ennen kevään 2021 kuntavaaleja. Tahdon kannustaa jokaista oman asuinympäristönsä kehittämisestä kiinnostunutta lähtemään rohkeasti ehdolle. Kukaan ei muuta maailmaa meidän puolestamme, meidän jokaisen muutosta haluavan on itse lähdettävä tekemään sitä. Vaikka ehdokkuus voi pelottaa, niin on hyvä muistaa, että pahimmillaan se tarkoittaa paikkaa oman kunnan- tai kaupunginvaltuustossa. Kaikki muut luottamushenkilöpaikat ovat sen jälkeen vapaaehtoisia ja ne voi suhteuttaa täysin omaan jaksamiseen ja elämäntilanteeseen.

Joten toverit, meidän on aika astua yhdessä rohkeasti johtoon.

Miikka Kortelainen
Kuntavaaliehdokas 2017
Kajaanin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtaja

Ps. mikäli joku asia kunnallisessa päätöksenteossa tai ehdolle lähteminen mietityttää, ota rohkeasti yhteyttä! Sähköpostia voi laittaa osoitteeseen miikka.kortelainen[at]kajaani.fi ja puhelimitse tavoittaa numerosta 045 133 5123.

Haluatko itse asettua ehdolle tai tulla mukaan tukitiimiin? Kuntavaalit käydään keväällä 2021! Vasemmistonuoret sekä Vasemmisto-opiskelijat ovat täydellä innolla rakentamassa punavihreää vaalivoittoa ympäri Suomen. Tällä lomakkeella voit ilmoittaa Vasemmistonuorille ja Vasemmisto-opiskelijoille olevasi itse ehdolle tai vinkata hyvää tyyppiä, jota kannattaa pyytää mukaan. Tarjoamme ehdokkaillemme tukea, koulutusta sekä resursseja kuntavaalikampanjointia varten.