Tamperelainen Visa Savolainen vei Vasemmistonuorten terveiset Vasemmistoliiton puoluevaltuuston kokoukseen.

Tässä kuussa vietetään transtietoisuuden teemakuukautta ja siksi puhun transsukupuolisiin kohdistuvista ihmisoikeusloukkauksista. Transsukupuolisuus tarkoittaa siis sitä, että ihmiselle on syntymässä määritelty väärä sukupuoli, joka ei vastaan hänen omaa sukupuoltaan.

Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa jokaisella ihmisellä tulisi olla täysi oikeus määrittää itse oma sukupuolensa, mutta tällä hetkellä esimerkiksi juridisen sukupuolen korjaaminen vaatii ”lääketieteellisen selvityksen” sekä todistuksen lisääntymiskyvyttömyydestä.

Tämä lääketieteellinen selvitys on transpoliklinikalla tapahtuva puhtaaseen mielivaltaan perustuva portinvartijajärjestelmä, jossa asiakasta hoitava työryhmä voi evätä ihmisten kipeästi tarvitsemiin hoitoihin pääsyn täysin absurdeihin syihin nojaten. Nämä syyt voivat olla esimerkiksi epänormatiivinen sukupuolen ilmaisu tai menneisyyden traumat. Jokaisella tulisi olla oikeus itse määrittää, minkälaisia sukupuoliristiriitaa korjaavia hoitoja tarvitsee.

Ehkä räikein transsukupuolisiin kohdistuva yksittäinen ihmisoikeusloukkaus on vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä ehtona juridisen sukupuolen korjaamiselle. Ei oikeusvaltiossa voida kiristää ihmisiä pakkosteriloinnilla ehtona oikealle sukupuolikirjaukselle rekistereissä. Matkalla kohti lopullista itsemääräämisoikeutta Suomeen on pikaisesti saatava myös kolmas juridinen sukupuolikategoria, joka edistäisi kaikille haitallisen kaksinapaisen sukupuolijärjestelmän murtumista. Kiitos Vasemmistoliiton eduskuntaryhmälle ja erityisesti Silvia Modigille asiaa koskevasta lakialoitteesta ja koko translain kokonaisuudistuksen vaatimisesta.

Tämän valtiollisen kontrollin lisäksi transihmisiin kohdistuu arjessa monenlaista syrjintää, johon täytyy puuttua. Julkisissa tiloissa tulee mahdollistaa trans- ja muunsukupuolisille ihmisille esimerkiksi mahdollisuus turvalliseen vessassakäyntiin ja sopiviin pukutiloihin uimahallissa. Tästä kiitos Helsingin valtuustoryhmälle, joka kuluneella viikolla teki Helsingissä valtuustoaloitteen sukupuolineutraaleista vessoista julkisissa tiloissa. Toivottavasti tällaisia aloitteita ajetaan läpi myös muissa kunnissa. Kouluissa, päiväkodeissa ja muissa julkisissa instituutioissa on otettava käyttöön nollatoleranssi transfobialle.

Tämän syrjinnän vuoksi sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ovat yhteiskunnassamme sorretussa asemassa, joka on johtanut transnuorten kohonneeseen mielenterveysongelmien määrään ja jopa kasvaneeseen itsemurhariskiin. Näin ei yksinkertaisesti voi jatkua.

Visa Savolainen
Vasemmistonuorten hallituksen varajäsen