Itä-Suomen Vasemmistonuoret vaatii liikenneministeri Anne Berneriä eroamaan toimestaan. Järjestö katsoo liikenneministerin luottamuksen kadonneen, kun hänen taustansa veroparatiisiyhtiön hallituksessa paljastui.

Järjestön mukaan hän on myös jo ehtinyt epäonnistua täydellisesti tehtävässään, kun VR ilmoitti, että Pohjois-Karjala eristetään muun maan raideverkosta. Lakkautettavilla reiteillä on yli puoli miljoonaa matkustajaa vuosittain.

“Mihin liikenneministeriä tarvitaan, jos hän ei pysty puolustamaan kaikkien mahdollisuutta matkustaa junalla? Paljastukset veroparatiisikytköksistä saavat epäilemään, että hänen tehtävänsä onkin avata julkista liikennettä entisten liikekumppaniensa toteutettavaksi, siis yksityistää ja ulkoistaa palveluja kansainvälisille suuryhtiöille,” sanoo Itä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Toni Mäkinen.

Itä-Suomen Vasemmistonuorten mielestä hallituksen toimet kasvattavat alueiden välistä eriarvoisuutta, lisäävät yksityisautoilun tarvetta ja vaikeuttavat sekä ihmisten että yritysten toimintaa alueella.

“Ministeriön toiminta osoittaa jälleen kuinka hallitus ei ota tosissaan ilmastonmuutoksen torjuntaa eikä myöskään pyri puolustamaan maakuntien asukkaita”, Mäkinen toteaa ja jatkaa: “Ministerin kytkökset veroparatiiseihin kyseenalaistavat henkilön kyvyn toimia ministerinä ja asettavat koko hallituksen leikkaustavoitteet kyseenalaisiksi.”

Itä-Suomen Vasemmistonuoret muistuttaa, että veronkierto aiheuttaa valtiolle maltillisissakin arvioissa 7 miljardin euron tappion vuosittain.

“Johtuuko vitkuttelu harmaan talouden ja veronkierron torjumisessa siitä, että hallituksessa istuu Bernerin kaltaisia liike-elämän edustajia?,” Mäkinen kysyy.

Itä-Suomen Vasemmistonuoret vaatii hallitukselta kunnianhimoisempia toimia veronkierron kitkemiseksi. Lisäksi uuden liikenneministerin ensimmäinen tehtävä kuuluisi järjestön mukaan olla Itä-Suomen junaliikenteen pelastaminen.