Valkoisen Suomen puolesta partioivia katupartioita ei tarvita Joensuussa, eikä muuallakaan maassa. Saman on todennut muun muassa Itä-Suomen poliisi sekä Pohjois-Karjalan poliisi, joista jälkimmäinen on myös kertonut, ettei Joensuun turvallisuustilanteessa ole tapahtunut muutoksia viime aikoina. Siitä huolimatta Perussuomalaiset poliitikot kannustavat ihmisiä kaduille partioimaan maalaamalla Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista kuvaa “merkittävänä turvallisuusriskinä”.

“Perussuomalaisten populistiset ja muukalaisvihamieliset lausunnot eivät edistä kenenkään turvallisuutta. Mikäli partioinnin taustamotiivina on valkoisen Suomen ja suomalaisten puolustaminen, on maalaisjärjellä pääteltävissä, ettei sellainen porukka edistä yleistä turvallisuutta”, toteaa Itä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Toni Mäkinen.

Soldiers of Odinin kemiläinen johtohahmo on uusnatsistisen Suomen vastarintaliikkeen jäsen ja tuomittu motiiviltaan rasistisista rikoksista. On selvää, että avoimesti uusnatsistisessa järjestössä toimiva henkilö johtamassa valkoista Suomea puolustavaa katupartiotoimintaa ei ole turvallisuutta lisäävä tekijä, vaan uhka turvallisuudelle. Tällaisten partioiden parveilu Suomessa vähentää erityisesti niiden suomalaisten turvallisuudentunnetta, jotka eivät sovi partion ahtaaseen suomalaisuuskuvaan.

Kansalaisilla on jo nyt mahdollisuus tarkkailla ympäristöään, ilmoittaa havainnoistaan poliisille ja tarvittaessa käyttää jokamiehen kiinniotto-oikeutta tavatessaan rikoksentekijän verekseltään tai pakenemassa. Oikeusvaltiossa yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu poliisille, ei rasistista ideologiaa edustaville “sotureille”.  Viranomaiset ovat ottaneet katupartiot jatkuvaan seurantaan, jolloin paikallispoliisin, keskusrikospoliisin ja suojelupoliisin resursseja kuluu katupartioiden vahtimiseen. Mikäli kyseisiin partioihin osallistuvat henkilöt olisivat todella huolestuneita kansalaisten turvallisuudesta, he lopettaisivat pelonlietsonnan sekä toimintansa ja vapauttaisivat näin poliisin resursseja. Mikäli poliisin resurssit ovat riittämättömät, tulee poliisin määrärahoja kasvattaa sen sijaan, että oikeus otettaisiin omiin käsiin.

Itä-Suomen Vasemmistonuoret kannustaa Odinin sotilaita rauhoittamaan tilannetta lakkauttamalla uhkaavaksi koetun katupartiointinsa. Lisäksi kehotamme heitä yhteiskunnan toiminnan hankaloittamisen sijaan toimimaan sen hyväksi, ilmoittautumalla esimerkiksi SPR:n vapaaehtoiseksi vastaanottokeskukseen, tai liittymällä Naisten Linjan tai muun väkivallan vastaista toimintaa ja tasa-arvotyötä tekevän järjestön jäseneksi, ja näin taistelemaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.