Mielitkö muuttaa maailmanjärjestystä? Potuttaako lautakasaporvari tai tyhjänä tynnyrinä koliseva maahanmuuttokriitikko? Haaveiletko maasta, jossa hammaslääkäriin pääsee puolta vuotta pikaisemmin ja yksilön arvoa ei mitata pankkitilin saldolla? Tykkäätkö tasa-arvosta ja vaalitko vihreitä arvoja? Onko vastakkainasettelun aika sittenkin taas – ja yhä – täällä? Jos vastaus on sävyltään myöntävä, olet saapunut oikeaan paikkaan.

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret ry – tuttujen kesken ESVN – on 1987 alkunsa saanut reilun poliittinen nuorisojärjestö. ESVN on yksi Vasemmistonuoret ry:n kahdeksasta piirijärjestöstä ja kattaa Helsingin sekä Uudenmaan. Ruohonjuuritason toimijoina piiriin kuuluu lisäksi kolme paikallisosastoa: Helsingin, Vantaan ja Espoon Vasemmistonuoret. ESVN:n väkeen voit törmätä festareilla, Asunnottomien yössä, mielenosoituksissa, puistobileissä, messuilla, kadunvaltauksissa, keikoilla, futiskentillä – kaduilla ja kabineteissa.

ESVN:n aktiivit ovat kirjava kokoelma alle kolmekymppisiä vasemmistolaisia: amiksia ja akateemisia, duunareita ja työttömiä, sivareita ja stevareita, kotivanhempia ja uraohjuksia. Yhdistävä linkki on vasemmistolainen maailmankatsomus sekä halu tekoihin puheen sijaan. Pääsyvaatimuksia ja ennakkoasetelmia ei tunneta: vaatimuksena ei ole rautainen tietämys puoluepoliittista peleistä tai halu tanssia palavilla barrikadeilla: piirin toiminnasta löytää jokainen itselleen sen sopivimman vaihtoehdon ja toiminta on sitä, millaiseksi aktiivit sen tekevät – omat arvot ja intressit ovat kaiken lähtökohtana.

Vastarinta on luvallista – jopa suotavaa.

Facebook | Instagram

11.9.2018

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret valitsivat uuden hallituksen syyskokouksessaan sunnuntaina 9.9.2018.

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret kokoontui syyskokoukseen sunnuntaina 9.9.2018 käsittelemään ensi vuoden toimintaa ja valitsemaan hallitusta kaudelle 2018-2019. Kauden keskeisiä painopisteitä on jäsenten osallistumismahdollisuuksien parantaminen, viestinnän kehittäminen ja vasemmistolaisen vaalivoiton hakeminen kevään 2019 vaaleissa. Etelä-Suomen Vasemmistonuoret haluaa panostaa vuoden aikana erityisesti toiminnan alueelliseen kattavuuteen.

27.3.2018

Hallituksen puheenjohtaja Mika Leminen

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret kokoontui 24.3.2018 vuosikokoukseen Nuorten toimintakeskus Happeen Helsingissä. Vuosikokous valitsi piirin uudeksi puheenjohtajaksi Mika Lemisen.

26.3.2018
TIEDOTE

Helsingin ja Etelä-Suomen Vasemmistonuorten toiminnanjohtajan tehtävään valittiin menneellä viikolla kuvataiteilija (amk) Mikael Kinanen. Hän on työskennellyt aikaisemmin monipuolisesti kulttuurialalla, toteuttanut näyttelyitä, toimittanut julkaisuja sekä toiminut eri rooleissa opiskelija- ja ammattiyhdistysliikkeessä. Laaja kokemus tarjoaa erinomaiset valmiudet tukea vasemmistonuorten toimintaa Etelä-Suomessa.

25.3.2018
KANNANOTTO

Helsingin Vasemmistonuoret vaatii kaupungin omistamien tyhjien kiinteistöjen hyötykäyttöä. Kalasataman hyvinvointikeskuksen avautuessa helmikuussa esimerkiksi Vallilan ja Herttoniemen terveysasemat tyhjentyivät lähes täysin toimijoista. Vallilaan jäi enää neuvola, joka siirtyy perhekeskukseen lähitulevaisuudessa.

Entisten terveyskeskusten tilat ovat jo valmiiksi esteettömiä ja hyvin saavutettavissa julkisilla kulkuneuvoilla. Näin ollen tilat sopisivat erinomaisesti kaikkien kaupunkilaisten käyttöön.

Vapaa julkaistavaksi heti

Maksutonta ehkäisyä on edistettävä Helsingissä kunnianhimoisesti. Helsingin poliittiset nuorisojärjestöt vaativat Helsinkiä tarjoamaan kaikille alle 25-vuotiaille maksuttoman ehkäisyn. Aloite nuorten maksuttomasta ehkäisystä on tällä hetkellä Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan käsittelyssä. Viranhaltijat toteavat, että nykykäytäntöä kannattaa tehostaa, mutta konkreettiset ehdotukset puuttuvat.

Vapaa julkaistavaksi heti

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret tukee yhdessä Helsingin ja Vantaan Vasemmistonuorten kanssa Pääkaupunkiseudun Sanomalehdenjakajien lakkoa, joka on käynnissä tänään 7.9. vuorokauden ajan. Lakon pyrkimyksenä on vauhdittaa varhaisjakelun työehtoneuvotteluja. Liiton tiedotteen mukaan palkkoja uhataan laskea 20-60 prosenttia.

“On todella epäoikeudenmukaista, että niinkin matalapalkkaisella alalla lasketaan niinkin suuria osuuksia palkasta”, tuomitsee Etelä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Samuel Drake.

KANNAOTTO
Vapaa julkaistavaksi heti

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret antaa tukensa veturinkuljettajien mielenilmaukselle, joka pysäyttää maanantai-illasta keskiviikkoaamuun HSL:n ja VR:n lähijunat sekä VR:n kauko- ja tavarajunat. Työtaistelu on seurausta hallituksen 9.8. ilmoituksesta vapauttaa henkilöliikenne kilpailulle nopeutetulla aikataululla.

Yhdymme Veturimiesten liiton huoleen tavasta, jolla matkustajaliikennettä ollaan yksityistämässä ja kansallisomaisuutta tuhoamassa, sanoo Etelä-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Samuel Drake.

Vapaa julkaistavaksi

Vantaan Vasemmistonuoret muistuttaa mediaa ja kuntapäättäjiä ottamaan vakavammin äänestäjien antaman signaalin punavihreämmän politiikan puolesta.

Kevään kuntavaaleissa saavutettiin merkittävä käänne valta-asemissa, kun valtuustoon muodostui punavihreä enemmistö. Vasemmiston ja vihreiden yhteenlaskettu kannatus kohosi peräti 4,3 prosenttiyksikköä edellisistä kuntavaaleista, ja sosiaalidemokraatitkin saivat säilyttää suurimman puolueen asemansa.

Me Vantaan Vasemmistonuorissa haluamme nuorten äänet kuuluviin kehottamalla kaikkia vantaalaisia äänestämään nuoria ehdokkaita. Vantaalla on huutava pula nuorista vaikuttajista, ja on selvää, että vanhempi sukupolvi ei tee aina parhaimpia ratkaisuja nuoria koskevissa päätöksissä.

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret esittää ehdolle Vasemmistonuorten puheenjohtajan tehtävään Henri Turkiaa Hyvinkäältä ja Hanna-Marilla Zidania Helsingistä.

Henri Turkia on 26-vuotias liikennealan insinööriopiskelija ja kaupunginvaltuutettu. Hanna-Marilla Zidan on 27-vuotias opiskelija ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliiton 1.varapuheenjohtaja. Molemmat ehdokkaat ovat toimineet kuluvana liittokokouskautena Vasemmistonuorten hallituksessa.

Turkia nostaa kärkiteemoikseen jäsenmäärän kasvattamisen ja järjestön politiikan monipuolistamisen

Sivut