Takaa kuvattu vaaleatukkainen, valkopaitainen henkilö, joka pitelee sateenkaarilippua, jossa Vasemmistonuorten logo

Mielitkö muuttaa maailmanjärjestystä? Potuttaako lautakasaporvari tai tyhjänä tynnyrinä koliseva maahanmuuttokriitikko? Haaveiletko maasta, jossa hammaslääkäriin pääsee puolta vuotta pikaisemmin ja yksilön arvoa ei mitata pankkitilin saldolla? Tykkäätkö tasa-arvosta ja vaalitko vihreitä arvoja? Onko vastakkainasettelun aika sittenkin taas – ja yhä – täällä? Jos vastaus on sävyltään myöntävä, olet saapunut oikeaan paikkaan.

Etelä-Suomen Vasemmistonuoret ry – tuttujen kesken ESVN – on 1987 alkunsa saanut reilun poliittinen nuorisojärjestö. ESVN on yksi Vasemmistonuoret ry:n kahdeksasta piirijärjestöstä ja kattaa Helsingin sekä Uudenmaan. Ruohonjuuritason toimijoina piiriin kuuluu lisäksi kolme paikallisosastoa: Helsingin, Vantaan ja Espoon Vasemmistonuoret. ESVN:n väkeen voit törmätä festareilla, Asunnottomien yössä, mielenosoituksissa, puistobileissä, messuilla, kadunvaltauksissa, keikoilla, futiskentillä – kaduilla ja kabineteissa.

ESVN:n aktiivit ovat kirjava kokoelma alle kolmekymppisiä vasemmistolaisia: amiksia ja akateemisia, duunareita ja työttömiä, sivareita ja stevareita, kotivanhempia ja uraohjuksia. Yhdistävä linkki on vasemmistolainen maailmankatsomus sekä halu tekoihin puheen sijaan. Pääsyvaatimuksia ja ennakkoasetelmia ei tunneta: vaatimuksena ei ole rautainen tietämys puoluepoliittista peleistä tai halu tanssia palavilla barrikadeilla: piirin toiminnasta löytää jokainen itselleen sen sopivimman vaihtoehdon ja toiminta on sitä, millaiseksi aktiivit sen tekevät – omat arvot ja intressit ovat kaiken lähtökohtana.

Vastarinta on luvallista – jopa suotavaa.

Facebook | Instagram | Twitter
Katso piirin ja osastojen yhteystiedot täältä!

Kallis joukkoliikenne on luokkavihaa, bussin kuva

Viime viikolla HSL:n hallitus päätti, Vasemmiston edustajaa lukuunottamatta, korottaa HSL:n kerta- ja kuukausilippujen hintoja keskimäärin kahdeksan prosenttia. Lisäksi tarkastusmaksu liputta matkustamisesta ollaan korottamassa 80 eurosta 100 euroon. Etelä-Suomen Vasemmistonuoret näkee tämän silkkana luokkavihana ja koko pääkaupunkiseutua eriarvoistavana tekona.

Siru Uusi-Seppälän kuva

Hei!

Olen Siru, Etelä-Suomen Vasemmistonuorten uusi järjestökoordinaattori. Jatkan työssä
vappuaattoon asti puolipäiväisenä työntekijänä. Työni ESVN:ssä on aktivoida ja tukea
järjestön toimintaa Helsingin ulkopuolisella Uudellamaalla. Tähän tavoitteeseen pyrin
tukemalla ja auttamalla aktiiveja, järjestämällä tapahtumia ja osallistumalla jäsenhankinnan
toteuttamiseen. Lisäksi osallistun tulevissa eduskuntavaaleissa ehdolla olevien
Vasemmistonuorten jäsenten vaalikampanjoinnin tukemiseen.

Lähde ehdolle piirihallitukseen! Ylimääräinen vuosikokous järjestetään 20.10. klo 18

Etsimme jäseniä piirijärjestön luottamustehtäviin!

Haluatko kokemusta vapaaehtoisjohtamisesta, järjestötoiminnasta, viestinnästä tai vaikka isojen tapahtumien organisoinnista? Etelä-Suomen Vasemmistonuoret tarjoaa näihin erinomaiset mahdollisuudet Vasemmistonuorten suurimpana piirinä.

Rekry: Järjestökoordinaattori, hakuaikaa jatkettu 7.9. asti

Kiinnostaako sinua eturivin paikka yhdessä Suomen toimeliaimmista poliittisista nuorisojärjestöistä? Innostutko nuorten vaikuttamismahdollisuuksien tukemisesta tai haluatko tehdä työtä, joka edistää tasa-arvoista, kestävää ja solidaarista tulevaisuutta? Tule mukaan duunariksi Etelä-Suomen piirin yhteisöön!

Rekry: Järjestökoordinaattori ja Astalon päätoimittaja

Etsimme päätoimittajaa toimittamaan Astalon vuoden 2022 numeron ja jatkamaan mahdollisesti myös tulevien numeroiden päätoimittajana.

Etelä-Suomen Vasemmistonuorten järjestölehti Astalo on perinteisesti kaksi kertaa vuodessa ilmestynyt 20-sivuinen julkaisu, jossa julkaistaan jäsenistön kirjoituksia vaihtuvista aihepiireistä. Lehti on pyrkinyt tuomaan esiin uusia avauksia, olemaan luotettava tiedotuskanava piirille ja raikas vasemmistolainen media. Lehden aikaisempia numeroita pääset tarkastelemaan Issuu-palvelussa

Vappu Helsingissä ja Uudellamaalla

Perinteiset vapputapahtumat tekevät paluun parin vuoden koronatauon jälkeen! Alla on listattuna vapputapahtumia Helsingissä ja Uudellamaalla.

Helsingin Vasemmiston vappujuhla

Helsingin Vasemmisto järjestää vappuaattona (30.4.) Vappujuhlan Malmin Työväentalolla (Takaniitynkuja 9) klo 17.30. alkaen. Esiintymässä mm. Työväentanssit -bändi ja Vasemmistonuorten laulukvartetti. Lisää tapahtumasta

Helsingin työväen vappu

Kaksi hoitajaa

Helsingin Vasemmistonuoret tukee sosiaali- ja terveysalan työtaistelutoimia ja lakkoja, sekä vetoaa päättäjiin potilasturvallisuuslain kuoppaamiseksi. Potilasturvallisuuslakia, jonka voi myös pakkotyölaiksi tässä yhteydessä käsittää, ei tule edistää nyt tai tulevaisuudessa. Oikeus työtaistelutoimiin, kuten lakkoon, on perustuslain jokaiselle takaama oikeus, jota pitää kunnioittaa.

Punaisella taustalla mustavalkoinen kuva ruutupaitaisesta, silmälasipäisestä henkilöstä

Helsingin ja Etelä-Suomen Vasemmistonuorten uutena toiminnanjohtajan aloitti Jasu Setälä. Setälä koulutukseltaan ylioppilas ja ulkoasuntoteuttaja, sekä Vasemmistonuorten aktiivi kymmenen vuoden ajalta, joka on toiminut useissa eri luottamustoimissa järjestössä. Hän on työskennellyt aikaisemmin mediatuottajana ja sekä järjestötehtävissä. Setälä aloitti työssä maanantaina 3.1.2022.

Kuvassa Astalo-lehden kansi, jossa lukee isolla Astalo ja on kuva kahdesta käsiparista toistensa päällä turkoosin sävyisesti.

Lukemista loppuvuodeksi! Vuoden toinen (ja viimeinen) Astalo on ilmestynyt. Lehden teema on hoiva, ja sitä käsitellään niin yhteiskunnallisena ilmiönä, kuin aluevaalien, vammaispolitiikan kuin musiikinkin näkökulmasta.

Lehti on luettavana netissä osoitteessa: https://issuu.com/esvn/docs/astalo2_21_final

Haemme toiminnanjohtajaa, hakuaika 1.11. - 14.11. kuvassa taustalla vasemmistonuorten lippuja liehumassa

Etsimme työntekijää vakituiseen ja kokoaikaiseen työsuhteeseen Helsinkiin

Hakuaika 1.11. - 14.11.

Helsingin Vasemmistonuoret ry

Nuorisojärjestössämme pääset mukaan tuomaan vasemmistolaiset nuoret kaduilla ja kabineteissa yhteen muuttamaan suomalaista yhteiskuntaa ja koko maailmaa ekologiseksi, sosialistiseksi, feministiseksi ja demokraattiseksi.

Sivut