kannarikuva

Perjantaina 20.9. miljoonat nuoret ja muut huolestuneet marssivat ympäri maailman nopeampien ja tehokkaampien ilmastotoimien puolesta. Samaan aikaan Suomessa Elokapina-liike julisti alkaneeksi Hätähuutoviikon osana Extinction Rebellionin kansainvälistä syksyn kansannousua. Viikko huipentui 27.9. kansainväliseen Earth Strike -ilmastolakkoon ja sitä tukeviin mielenosoituksiin, jollainen järjestettiin myös Tampereella. Vasemmistonuoret tukee työtaisteluita, kansalaistottelemattomuutta ja muuta suoraa toimintaa maailman parantamiseksi

Samaan aikaan poliittiset päättäjät eivät vieläkään tunnu ottavan tilannetta vakavasti. Saksan hallitus ilmoitti vastikään “mittavasta” ilmastopaketista, joka todettiin tuoreeltaan julkisuudessa riittämättömäksi. Tampereen kaupunki taas on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2030, mutta sen toimet eivät valitettavasti ole uskottavia edes tämän melko maltillisen tavoitteen näkökulmasta. Tampereen Vasemmistonuorten vaatimus globaalista näkökulmasta rikkaille ja historiallisesti paljon hiilidioksidipäästöjä tuottaneille Suomelle sekä Tampereelle on hiilineutraalius jo vuoteen 2025 mennessä.

Kaupunki päätti hiljattain luopuvansa suorista sijoituksista fossiilisiin polttoaineisiin. Tämä on kannatettava askel, mutta tilanteessa, jossa myös paikallistasolla pitäisi jo valmistella vihreää uusjakoa ja rakennemuutosta kohti hiilineutraaliutta, toimenpide on vaatimaton ja riittämätön. Aikomus vain pyrkiä välttelemään fossiilisia polttoaineita tuottaviin yrityksiin sijoittamista on kaino tavoite. Kirjauksen tulisi olla huomattavasti jämäkämpi ja myös laajuudeltaan kunnianhimoisempi. Fossiilisia polttoaineita tuottavien yhtiöiden lisäksi tulisi selkeästi sitoutua vihreän teknologian panostuksiin ja tunnistaa sijoituskohteet, jotka eivät suoraan kytkeydy fossiilisten tuotantoon, mutta jotka joka tapauksessa ovat merkittäviä päästöjen lähteitä.

Myös kaupungin suunnitelmat paikallisliikenteen hintoihin vuoden vaihteessa jälleen tehtävästä korotuksesta ovat räikeässä ristiriidassa sekä ilmastotavoitteiden että vähävaraisten kaupunkilaisten etujen kanssa. Liikenne on merkittävä päästöjen lähde, eivätkä joukkoliikenteen maksujen korotukset houkuttele yksityisautoilijoita siirtymään rattinsa takaa bussin tai ratikan penkille. Vähävaraisilla ei taas ole varaa valita.

- Maksukorotusten sijasta joukkoliikenteen julkista tukea tulisi pikemminkin nostaa ja panostaa myös joukkoliikenteen kattavuuteen, jotta siitä tulisi entistä parempi yksityisautoilun vaihtoehto, esittää Tampereen Vasemmistonuorten hallituksen jäsen Aku Kervinen

Vuosi sitten syksyllä kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC antoi maailmalle 12 vuotta aikaa ehkäistä ihmiskunnalle vaarallisen voimakas ilmastonmuutos. Näistä vähistä vuosista yksi on nyt käytetty, eikä yhteiskuntien muutoksen vauhti päästöjen vähentämiseksi ole ollut riittävä. Tampereen vasemmistonuoret vetoaa Tampereen kaupunginvaltuustoa julistamaan kymmenien muiden paikallishallintojen esimerkkiä seuraten ilmastohätätilan ja kuuntelemaan kansalaisyhteiskunnan ääntä, joka vaatii nopeampia toimia. Ennen kaikkea puheen ohella on ryhdyttävä toimiin.

 

Lisätietoja:

Aku Kervinen, Tampereen Vasemmistonuorten hallituksen jäsen

050 343 9355

aku.kervinen@hotmail.com