Hämeen Vasemmistonuoret toimii Hämeen, Pirkanmaan ja Vaasan vaalipiirien alueella. Yhdistyksen ensisijainen tarkoitus on tukea kaikkia sen alueella toimivia paikallisia osastoja ja toimintaryhmiä. Paikallinen toiminta käynnistyy aina paikallisen jäsenen aloitteesta. Aktiivista toimintaa on tällä hetkellä Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Tampereella. Vaasassa toimii myös toimintaryhmä.

Koska piiri on suuri, eikä paikallista toimintaa ole kaikkialla, järjestämme säännöllisesti kaikille jäsenillemme avoimia tapaamisia. Nykyään vuosittaisia tapaamisia on kolme: keväällä vuosikokous, syksyllä syysleiri ja vuoden päätteeksi pikkujoulut.

Ajankohtaista tietoa toiminnasta saat Facebook-sivultamme sekä sähköpostilistalta. Sähköpostilistalle voit liittyä lähettämällä sähköpostitse pyynnön toiminnanjohtajalle hame[at]vasemmistonuoret.fi. Jos tahdot tietoa piirin ja paikallisten ryhmien toiminnasta tai oman paikallistoiminnan käynnistämisestä, ota rohkeasti yhteyttä!

Liity myös Facebook-ryhmäämme Hämeen Vasemmistonuoret (https://www.facebook.com/groups/1600569516625267/)!

Facebook | Instagram

Kuluneella viikolla on julkiseen keskusteluun on noussut Tampereen Tahmelassa sijaitsevan kulttuuritila Hirvitalon vuokrasopimus. Tampereen asunto- ja kiinteistölautakuntaan ollaan vasemmiston Jouni Sirénin tietojen mukaan tuomassa esitys vuokrasopimuksen päättämisestä ja tontin myymisestä, kun aluetta koskeva asemakaavaprosessi saadaan päätökseen. Vaikka aluksi epäiltiin tämän tarkoittavan vuokrasopimuksen päättymistä jo syyskuussa 2020, on todennäköistä, ettei myymiseen ryhdytä vielä muutamaan vuoteen.

Kannanotto - vapaa julkaistavaksi heti

Tämän viikon maanantaina alkoi valtakunnallinen rasisminvastainen viikko. Torstaina 21.3. vietetään myös YK:n rasisminvastaista päivää vuonna 1960 surmattujen eteläafrikkalaisten mielenosoittajien muistoksi. Hämeen vasemmistonuoret vaatii, että suomalaiset viranomaiset puuttuvat rakenteissaan piilevään rasismiin ja äärioikeistolaisen toiminnan hyssyttelyyn.

Kannanotto – vapaa julkaistavaksi heti

Itä-Suomen Vasemmistonuoret on käynnistänyt Itä-Suomessa kampanjan “Itä-Suomi sanoo: STOP soteuudistus!”. Hämeen Vasemmistonuoret liittyy kampanjaan hallituksen soteuudistusta vastaan. Hämeen Vasemmistonuoret katsoo, että Hämeen, Pirkanmaan ja koko Suomen on syytä sanoa samaa: sotea ei voida toteuttaa näillä ehdoilla.

Kannanotto – vapaa julkaistavaksi heti

Tampereen kaupunki on päättänyt korottaa bussilippujen hintoja tulevan vuoden alusta. Kaupungin joukkoliikennelautakunta päätti viime keskiviikkona korotuksista, jotka ovat osa talouden tasapainottamisohjelmaa. Kaupunginhallitus on vähentänyt joukkoliikennetukea 10 prosentilla, mikä on johtanut lippujen hintojen korotuksiin.

Hämeen Vasemmistonuoret kokoustivat pyhäinpäivänä 3.11. Tampereella vasemmistojärjestöjen yhteistoimistolla. Puheenjohtajaksi valitiin Oskari Jokinen ja varapuheenjohtajaksi Sanna-Maria Anttila. Hallituksen jäseniksi valittiin Saana Lind, Aku Kervinen, Kuura Maula, Mikko Puustinen, Olli Vairema, Wille Luosa, Johannes Asikainen, Silja Nieminen ja Reetu Suominen. Onnea valituille!

Kannanotto – Vapaa julkaistavaksi heti

Tampereen Vasemmistonuoret vaatii Tampereen kaupunkia osaksi Israelin valtion sortopolitiikkaa vastustavaan Boycott, Divestment, Sanctions -liikkeeseen. Liikkeen pyrkimyksenä on taloudellisin keinoin painostaa Israelin valtio lopettamaan epäinhimillinen, palestiinalaisvastainen politiikkansa.

Kannanotto – Vapaa julkaistavaksi heti

Hämeen Vasemmistonuoret vaatii translain pikaista uudistamista vielä tämän hallituskauden aikana. Nykyinen lainsäädäntö rikkoo transihmisten ihmisoikeuksia erittäin merkittävällä tavalla. Suomi on saanut tästä useita huomautuksia muun muassa Yhdistyneiltä kansakunnilta, Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetulta ja lukuisilta ihmisoikeusjärjestöiltä.

Kannanotto – Vapaa julkaistavaksi heti

Joulukuun lopussa julkisuuteen tulleiden aineistojen mukaan Tampereen vanhan tavara-aseman purkua suunnitellaan. Yli satavuotias historiallisesti merkittävä rakennus on suojeltu, mutta suojelupäätös ollaan tieten tahtoen sivuuttamassa. Kaupunkilaistenkaan mielipide ei näytä kiinnostavan. Yli 8500 ihmistä allekirjoitti adressin tavara-aseman suojelemisen puolesta vuonna 2013, kun rakennuksen tulevaisuus oli viimeksi uhattuna.

Sivut