Itä-Suomen Vasemmistonuoret on vasemmistolainen nuorisojärjestö, joka toimii parantaakseen nuorten elinoloja ja laajentaakseen heidän yhteiskunnallisia oikeuksiaan. Tavoitteenamme on muuttaa suomalaista yhteiskuntaa ja koko maailmaa tasa-arvoiseksi ja demokraattiseksi, sekä saada aikaan moniarvoisuuteen ja kaiken elämän kunnioittamiseen perustuva yhteiskunta.

Itä-Suomen Vasemmistonuoret on Vasemmistonuoret ry:n piirijärjestö, jonka toiminta-alueeseen kuuluvat Itä-Suomen ja Kaakkois-Suomen eduskuntavaalipiirit. Itä-Suomen alueella on toimivat paikallisosastot Joensuussa ja Kuopiossa. Paikallistoimintaa järjestetään myös Kotkassa ja Kouvolassa.

Toimintatapamme vaihtelevat kunnittain. Järjestämme keskustelutilaisuuksia, kokouksia, mielenosoituksia, tempauksia, kadunvaltauksia, kampanjoita ja bänditapahtumia, pidämme järjestön esittelypöytää, teemme vaalityötä ja olemme ehdokkaina vaaleissa. Teemme yhteistyötä eri kansalaisjärjestöjen, kuten ympäristö- ja rauhanjärjestöjen kanssa. Pyrimme vaikuttamaan kaikilla tasoilla tavoitteidemme saavuttamiseksi.

Vaikka paikkakunnallasi ei olisikaan Vasemmistonuorten toimintaa, ei huolta! Olet tervetullut mukaan muiden paikallisosastojen ja piirijärjestön toimintaan. Piirijärjestöltä saat myös tukea, mikäli haluat perustaa toimintaryhmän paikkakunnallesi tai esimerkiksi järjestää jonkin tapahtuman. Voit myös laittaa meille viestiä ja pyytää vierailemaan paikkakunnallasi.

Piirijärjestö avustaa tarvittaessa matkakustannuksissasi jos haluat lähteä piirin alueella eri paikkakunnalle Vasemmistonuorten tapahtumaan. Järjestämme myös majoitusta paikallisten aktiivien luona tarvittaessa.

Facebook | Instagram
Katso piirin ja osastojen yhteystiedot täältä!

Transfobialle ei sijaa feminismissä!

Feministisinä järjestöinä emme hyväksy feminismin nimellä ratsastavaa transfobiaa. Viime vuosina maailmalla on yleistynyt feministisenä esiintyvä liike, joka levittää valheellista tietoa transihmisistä. Liikkeen jäsenet kutsuvat itseään ”transkriittisiksi”.

Iso-Britannian suurmedia BBC julkaisi artikkelin (26.10.2021), jossa annettiin ymmärtää transnaisten olevan uhka naisten itsemääräämisoikeudelle. Sateenkaarimedia Kehrääjän selvityksen (6.11.2021) mukaan artikkeliin oli haastateltu henkilöä, kuka on blogissaan kannustanut väkivallantekoihin transnaisia kohtaan.

ISVN uusi hallitus on valittu

Itä-Suomen Vasemmistonuoret ry piti vuosikokouksensa 10.10.2021 jossa vahvistettiin ensi vuoden toimintasuunnitelma, talousarvio, annettiin vapautus edellisen vuoden hallitukselle ja valittiin uusi hallitus vuodelle 2022.

Uusi hallitus valittiin tehokkaasti ja hallitus vuonna 2022 on kokoonpanona seuraava:

Puheenjohtaja: Ville-Pekka Timonen

Varapuheenjohtaja: Roosa Ylikoski

Hallituksen jäsen: Maija Kuivalainen

Hallituksen jäsen: Stefania Jaakkola

Hallituksen varajäsen: Mikko Hietala

Itä_suomen_Vasemmistonuoret_uusi_piirisihteeri_Emmi_tulppaani

Itä-Suomen Vasemmistonuoret ry:n piirisihteeri on vaihtunut 1.2.2021. Pitkäaikainen piirisihteeri Viljami Vaskonen siirtyi muihin työtehtäviin 7-vuoden työskentelyn jälkeen. Uusi piirisihteeri aloitti Viljamin perehdytyksessä ensimmäiset kaksi viikkoa ja Viljami jätti työtehtävät lopulta 15.2.2021. ItäVanun lisäksi piirisihteeri työskentelee mm. osastojen kuten Joensuun Seudun Vasemmistonuorten sihteerinä.

Kotkan pyöräpajalla pohdittiin tietä ulos umpikujasta, johon kapitalistinen voitontavoittelu on meidät johtanut.

Ilmastonmuutos ei pysähdy yksilöiden kulutusvalinnoilla. Talousjärjestelmämme on remontoitava perustuksia myöten.

Ratkaisut ilmastonmuutokseen nähdään usein suotta kurjistumisena ja elämänlaadun heikentymisenä. Miksi emme suhtautuisi aikamme suurimpaan muutokseen mahdollisuutena parantaa elämänlaatua? Esimerkiksi jakamalla työtä oikeudenmukaisemmin, tavallisten ihmisten työllisyys paranee, vapaa-aika lisääntyy ja varallisuuserot tasoittuvat. Aineellisen kulutusjuhlan sijaan opimme nauttimaan kulttuurista ja yhdessäolosta.

Itä-Suomen Vasemmistonuoret vaatii muutoksia kaivoslakiin. Kaivostoiminta on muutettava ilmoitus- ja valtausperiaatteisesta lupaperiaatteiseksi.

Nykyisen kaivoslain mukaan käytännössä kuka tahansa voi suorittaa kaivantoja ja hyödyntää löytämiään luonnonvaroja. Tämä koskee myös ulkomaalaisia kaivosyhtiöitä.

Itä-Suomen Vasemmistonuorilla on 4 ehdokasta kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Ehdokkaat osallistuvat vaaleihin Vasemmistoliiton listoilla. Piirijärjestöllä on ehdokkaita kahden vaalipiirin alueella: Savo-Karjalassa ja Kaakkois-Suomessa.

Savo-Karjalan vaalipiirissä Itä-Suomen Vasemmistonuoret tukee Antti Saarelaisen ja Sakari Laitisen ehdokkuutta. Kaakkois-Suomen vaalipiirissä järjestön ehdokkaita ovat Markus Åkerlund ja Sini Al-Musawi.

Kansainvälisen IPCC -ilmastopaneelin julkaisema raportti on nostanut ilmastonmuutoksen hillitsemisen julkisuuteen. 20.10. järjestettiin Suomen historian suurin ilmastonmuutosaiheinen mielenosoitus, joka keräsi Helsinkiin yli 8000 mielenosoittajaa. Samaan aikaan aihetta käsiteltiin Itä-Suomen Vasemmistonuorten ja Kuopion Vasemmistonuorten järjestämässä keskustelutilaisuudessa Kuopiossa. Ilmastonmuutosaiheisten tapahtumien suuret osallistujamäärät osoittavat
ilmastonmuutoksen hillitsemisellä olevan laajan tuen.

Hallituksen valmistelema sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on keskeyttävä perustavanlaatuisten ja perustuslaillisten ongelmien johdosta. Porvarihallitus lähti uudistuksen tekoon täysin vääristä lähtökohdista: sen tarkoitus oli varmistaa yksityisen terveysbisneksen etulyöntiasema palveluiden järjestämisessä ja Keskusta-puolueen valta-asema maakunnissa.

Itä-Suomen Vasemmistonuoret iloitsee Pride-liikkeen voimistumisesta Itä-Suomessa. Uutena tulokkaana Pride-kartalle ilmestyi viikonloppuna Kouvola, jossa järjestömme marssi ylpeänä yhdessä yli 500 ihmisen kanssa. Päivän päättäneessä puistojuhlassa riitti vilskettä iltaan asti.

Joensuun Seudun Vasemmistonuoret tuomitsee Terveystalon harjoittaman lobbauksen Joensuussa ja vaatii sote-uudistuksen palauttamista raiteilleen.

Joensuun Seudun Vasemmistonuoret pitää härskeinä yksityisten soteyritysten toimia, joissa ne pyrkivät aggressiivisesti mainostamaan palveluitaan kuntalaisille ja samalla lobbaavat voimakkaasti päättäjiä. Esimerkiksi tänään 27. maaliskuuta  aggressiivisesta verosuuunnittelusta syytetty Terveystalo kestitsee kokoomuslaisen Laura Rädyn johdolla pohjoiskarjalaisia päättäjiä.

Sivut