Megafooni mielenosoituksessa, megafoonin alapuolella on Lapin vasemmistonuorten logo.

Lapin vasemmistonuoret vaatii Suomen hallitukselta välittömiä toimia maakuntien välisen liikkumisen rajoittamiseksi etenkin Uudeltamaalta pohjoiseen. Tällä hetkellä suurin osa Suomen koronatartunnoista on keskittynyt Uudenmaan alueelle.

“Tilanne Suomessa muistuttaa Italiaa, missä ihmiset suuntasivat pakoon pohjoisesta etelään levittäen virusta laajemmalle. Suomen hallituksen pitää tehdä jyrkempiä rajoituksia sulkien maakunnat lähtevältä liikenteeltä, jotta Suomi ei toistaisi Italian virheitä” jyrähtää Lapin vasemmistonuorten puheenjohtaja Mari Ikonen.

Pohjoisten maakuntien kuten Lapin ja Kainuun terveydenhuolto on mitoitettu kuntien väkiluvun mukaan eivätkä ne kestä ylimääräistä kuormitusta. Esimerkiksi koko Inarin ja Utsjoen kattavalla alueella on käytössä vain viisi ambulanssia, joista kaksi on varakäytössä. Inarin ja Utsjoen yhteinen alue vastaa kooltaan päälle kahta Uuttamaata. Koko Lapin alueella on rajoitettu määrä hengityskoneellisia tehohoitopaikkoja, jotka eivät välttämättä riitä maakunnan omille asukkaille infektioiden lisääntyessä. Lappi on myös alueena haastava maakunnan koon sekä ikääntyneen väestön vuoksi. Monet Lapissa asuvat joutuvat odottamaan ambulanssia useiden tuntien ajan pitkien matkojen sekä vähäisten resurssien vuoksi. Kainuussa ei ole todettu vielä yhtään koronatapausta, mutta tilanne voi muuttua kriittisesti etelästä suuntautuvan liikenteen myötä.

“Hallitus peräänkuuluttaa yksilön vastuuta ja yhteisöllisyyttä tartuntojen estämiseksi. Oulussa ruuhkautunut nelostie kertoo kuitenkin vastuuttomuudesta ja välinpitämättömyydestä. Etenkin saamelaisalueella sijaitsee pieniä yhteisöjä, joilla ei ole varaa menettää jäseniään valtaväestön toimien vuoksi”, toteaa varapuheenjohtaja Anni-Sofia Niittyvuopio

Kasvanut liikenne on lisäksi ruuhkauttanut muun muassa Levin ruokakauppoja ulkopaikkakuntalaisten hamstratessa elintarvikkeita loma-asuntoihinsa. Pienemmissä Lapin kunnissa on vain pari ruokakauppaa, joten pakoliikenne hankaloittaa paikallisten elämää ulkopaikkakuntalaisten ostaessa kaupat tyhjiksi.

Valmiuslain myötä Suomen hallituksen tulisi tehdä kriteerilista hoidon tarpeessa oleville henkilöille, jolla alueen omat asukkaat olisivat etusijalla. Koronaa etelästä pakoon tulleet lomalaiset hoidettaisiin ensisijaisesti paikallisten jälkeen tai omalla paikkakunnallaan. Hiihtokeskukset reagoivat tilanteeseen ja kaikki hiihtokeskukset sulkevat toimintansa viimeistään tiistaina 24.3. aiemmin suunnitellun lauantain 28.3. sijaan. Lisäksi ravintoloita on alettu sulkemaan vilkkaimmissa lomakeskuksissa. Hiihtokeskusten reagointi on aiheellinen, sillä esimerkiksi Leviltä on löydetty koronan tartuntaketjuja.

Lapin vasemmistonuoret suosittelee kaikkia siirtämään Lapissa lomailua epidemian loppumisen jälkeiselle ajalle. Koronan jälkeen paikalliset yrittäjät tarvitsevat asiakkaita välttyäkseen konkurssilta ja maakuntamatkailu auttaisi elvyttämään monia talouksia.

Lapin vasemmistonuoret
Mari Ikonen