Megafooni mielenosoituksessa, megafoonin alapuolella on Lapin vasemmistonuorten logo.

Lapin vasemmistonuoret ovat pettyneitä Rovaniemen koulunkäynninohjaajien tilanteeseen, jossa 40 koulunkäynninohjaajan palkanmaksu on keskeytetty.

‘’Etäopetus ei ole kotiopetusta. Siksi oppilailla pitää olla mahdollisuus myös henkilökohtaiseen apuun. Etäopetus ei saisi rasittaa perheitä, eikä vanhemmilla aina ole valmiuksia auttaa lasta tai nuorta tehtävissä. Turvallisten aikuisten tarve ei poistu koronan aikana, vaan ennemmin lisääntyy’’, toteaa Lapin vasemmistonuorten puheenjohtaja Mari Ikonen.

Korona on pakottanut monet alat ottamaan valtavan digiloikan. Myös ohjaus- ja neuvontatyössä on mahdollisuus tähän. Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa näppärästi ja netin välillä käyty keskustelu voi olla iso tuki. Koulunkäynninohjaajien työpanosta tarvitaan tällä hetkellä, kun koulunkäyntiä varjostaa epävarmuus, pelko, ahdistus ja sosiaalisten kontaktien puute.

‘’Meistä on ollut hienoa seurata, miten nuorisotyössä ohjaajat ovat hypänneet sosiaaliseen mediaan luoden uusia ohjausmenetelmiä. Näemme, että myös koulumaailmassa tähän olisi mahdollisuus, kunhan työtä järjestellään uudelleen. Nuorten tarve puhua ei rajoitu vapaa-aikaan ja osalle koulunkäynninohjaaja on tutumpi aikuinen kuin nuoriso-ohjaaja’’, kertoo Lapin vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Anni-Sofia Niittyvuopio.

Rovaniemen kaupunki on ollut talousvaikeuksissa viime vuodet. Kuitenkin koulunkäynninohjaajien palkat ovat jo kaupungin budjetissa. Myös Suomen hallitus on kehottanut kuntia jättämään YT-neuvottelut ja lomautukset pois pandemian aikana.

"Rovaniemi yrittää tehdä säästöjä koronaan vedoten. Se ei kuitenkaan ota huomioon sitä hintaa, minkä se tulee maksamaan jälkikäteen. Nyt olisi tärkeää satsata nuorten ja lasten palveluihin, ei jättää heitä ilman tukea ja turvaa. Muuten tulemme maksamaan ison hinnan tulevaisuudessa. ", jatkaa Ikonen.

Lapin vasemmistonuoret vetoavat kaupungin päättäjiin, että tukipalveluiden leikkaamisen sijaan niihin panostettaisiin pandemian aikana. Meidän on jo nyt varauduttava pandemian jälkeiseen avuntarpeeseen. Vähennämme riskiä pudota koulusta pitämällä kiinni koulunkäynninohjaajista, sillä meillä ei ole varaa yhteenkään syrjäytyneeseen nuoreen.

Mari Ikonen
Puheenjohtaja, Lapin Vasemmistonuoret