Turvallisempi tila

Vasemmistonuorilla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Meille on tärkeää, että jokainen voi kokea olonsa turvalliseksi kaikessa toiminnassamme. Vasemmistonuoret on poliittinen nuorisojärjestö, minkä takia keskustelu, väittely ja vastakkaiset mielipiteet ovat oleellinen osa toimintaa. Voimme kuitenkin kaikki vaikuttaa siihen, että keskusteluilmapiiri ja yhteinen tunnelma pysyvät hyvinä ja toisia arvostavina. Rakennetaan yhdessä turvallinen ja lämminsydämminen tila kaikille vasemmistonuorille!

Turvallisemman tilan periaatteet

• Kunnioitetaan kaikkien fyysistä ja psyykkistä koskemattomuutta. Jokaisella on oikeus omaan tilaan ja ei tarkoittaa aina ei. Vasemmistonuorissa ei sallita minkäänlaista väkivaltaa, häirintää, rasismia, syrjivää käytöstä tai kielenkäyttöä.
  • Kohdellaan toisiamme asiallisesti ja kunnioittavasti. Olettamusten ja ennakkoluulojen ilmaiseminen on usein toista osapuolta loukkaavaa. Annetaan kaikille tilaa olla erilaisia, samanlaisia, omanlaisia tai ei minkäänlaisia. Ei tehdä olettamuksia esimerkiksi ulkonäön tai toiminnan perusteella.
  • Puututaan yhdessä ongelmalliseen kielenkäyttöön tai toimintaan. Jos havaitset epäasiallista käytöstä, puutu tilanteeseen ja ota yhteys tapahtumassa toimiviin tai Vasemmistonuorten keskusjärjestön häirintäyhdyshenkilöihin. Turvallisemman tilan rakentaminen on meidän kaikkien yhteinen tehtävä.
  • Tarkastellaan kaikki omaa toimintaamme. On inhimillistä tehdä virheitä. Jos rikot tai sinulle huomautetaan turvallisemman tilan periaatteiden rikkomisesta, pyydä anteeksi. Suhtaudutaan ymmärtäväisesti toisten virheisiin ja pyritään sopimaan asia mahdollisuuksien mukaan.
  • Otetaan kaikki mukaan toimintaan! ❤️ Ei jätetä ketään ulkopuolelle ja kohdataan kaikki toisemme kunnioituksella ja ystävällisyydellä.

Vasemmistonuorten häirintäyhdyshenkilöt

Oletko kokenut häirintää tai epäasiallista käytöstä Vasemmistonuorten toiminnassa? Älä jää tilanteessa yksin! Voit aina ottaa yhteyttä Vasemmistonuorten häirintäyhdyshenkilöihin. Kaikki keskustelut ovat täysin luottamuksellisia. Tilanteet selvitetään ja käsitellään ilmoittajan toiveiden ja järjestön menettelytapojen mukaisesti. Voit raportoida epäasiallisesta käytöksestä myös anonyymin nettilomakkeen kautta.

Vasemmistonuorten keskusjärjestön häirintäyhdyshenkilöinä toimivat järjestösuunnittelija Arla Kaukua (045 662 8206, arla.kaukua@vasemmistonuoret.fi) ja viestinnän suunnittelija Minerva Skyttä (050 472 1046, minerva.skytta@vasemmistonuoret.fi). Häirintäyhdyshenkilöihin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä!

Ota yhteyttä lomakkeella
Tämä yhteydenottolomake ohjaa yhteydenotot molempien häirintäyhdyshenkilöiden työsähköposteihin. Mikäli haluat ottaa yhteyttä anonyymisti, lomake soveltuu myös siihen. Jos palautteesi koskee jotakuta yksilöityä henkilöä tai henkilöitä, jätäthän myös omat yhteystietosi, jos toivot asiaa käsiteltävän.