Turun Vasemmistonuoret vaatii Turkuun tiloja elokuvalle. Nykyinen Finnkinon monopoli ei tarjoa mahdollisuuksia monimuotoiselle elokuvakulttuurille Turussa. Tarjolla olevat esitystilat ovat liian kalliita ja Puolalankadun auditorio on kaupungintalon remontin vuoksi jäämässä pois käytöstä. ”Vahva elokuvakulttuuri on olennainen osa vapaata kaupunkikulttuuria. Sen esittämismahdollisuuksien puuttuminen on osa kaupunkitilan kaupallistumiskehitystä”, sanoo Turun Vasemmistonuorten uusi puheenjohtaja Thomas Lindblom.

”Ylikansalliset suurelokuvat ovat tuotantokustannuksiltaan niin suuria, että ne heijastuvat kaikkien elokuvien lippuhintoihin. Monopolisoitunut, kaupallinen elokuva on usein liian kallista pienituloisille, eikä edullisemmille elokuvafestivaaleille ole tarjolla tiloja. Yhden elokuvateatterin Turussa näytetään vain yksipuolista elokuvaa”, harmittelee vasta varapuheenjohtajaksi valittu Laura Pohjola.

Vapaalle, pienellä budjetilla tehdylle elokuvalle ei ollut kulttuuripääkaupunkivuoden aikanakaan asianmukaisia esitysmahdollisuuksia. Tilanne on epäkaupallisen kulttuurin osalta kestämätön. Vaakalaudalla ovat turkulaiset elokuvakulttuurin kivijalat, kuten VinoKino, Kinokopla ja KAVA:n esitykset sekä Suomalaisen elokuvan festivaali.

Turun Vasemmistonuoret vaatii kaupungilta tiloja elokuvan esittämiselle. Kaupungin on pysäytettävä turkulaisen elokuvakulttuurin näivettyminen tarjoamalla mahdollisuus elokuvan esittämiselle ja näin tuettava rikkaan elokuvakulttuurin jatkumista Turussa.

Tiistaina 3.4. kokoontunut Turun Vasemmistonuorten vuosikokous valitsi yhdistyksen puheenjohtajaksi Thomas Lindblomin, 25, ja varapuheenjohtajaksi Laura Pohjolan, 26. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Sofia Rosten, 17, Matias Oksanen, 16, Henri Sundholm, 23, Sade Kondelin, 26, ja varajäseneksi Saska Heino, 21.