TIEDOTE
26.3.2013
vapaa julkaistavaksi: heti

Turun Vasemmistonuoret: Turkuun lisää päiväkoteja!

Turun Vasemmistonuoret vaatii kaupungilta nopeita toimia lasten päivähoitopaikkojen lisäämiseksi. Lapsen subjektiivista oikeutta hoitopaikkaan on kunnioitettava. Turun Vasemmistonuorten uuden puheenjohtajan Laura Pohjolan mukaan kaupungin on paikattava päivähoidon rahoitusvaje pikaisesti. ”Rahoitusvaje halutaan ratkaista yksityistämällä päivähoitoa. Vuonna 2010 suljettiin neljä päiväkohtia ja menetettiin noin 100 päiväkotipaikkaa. Sulkemisen tavoitteena oli antaa tilaa yksityisille päiväkodeille”, Pohjola toteaa.

Yksityistäminen ei ole hyväksyttävä ratkaisu päivähoitopaikkojen puutteeseen. Yksityiset päiväkodit ovat osoittautuneet julkisia kalliimmiksi. Lisäksi niiden tuottamien hoitopalveluiden laatua on vaikeampi valvoa kuin julkisella puolella. Turun Vasemmistonuorten mukaan on luonnollista, että yksityiset päivähoitoyritykset pyrkivät tekemään voittoa omistajilleen. Voitontavoittelu on kuitenkin johtanut yksityisten hoitopaikkojen hinnan nousuun. Päivähoidon lisääntyvä yksityistäminen aiheuttaa monenlaisia ongelmia etenkin vähävaraisille perheille. Julkisen päivähoitoverkon harventamisen vuoksi muun muassa etäisyydet kotien ja hoitopaikkojen välillä ovat kasvaneet.

Yksityistämistä on yritetty aiemminkin. Kokemukset ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet, etteivät yritykset pysty täyttämään ihmisten päivähoitopaikkojen tarvetta. ”Yksityisillä päiväkotiyrityksillä voidaan vastata ruuhkahuippuihin ja lyhytaikaiseen päivähoitopaikkojen tarpeeseen. Yksityiset päiväkodit eivät kuitenkaan saa syrjäyttää julkisia päivittäiseen hoitotarpeeseen vastaavana palveluna”, Pohjola täsmentää.

Turun Vasemmistonuoret valitsi perjantaina 15.2. vuosikokouksessaan ja perjantaina 22.3. jatkovuosikokouksessaan hallituksensa puheenjohtajaksi Laura Pohjolan, varapuheenjohtajaksi Laura Savikosken ja hallituksen jäseniksi Veikko Korhosen, Sade Kondelinin, Thomas Lindblomin ja Tuisku Polvisen. Varajäseniksi valittiin Saska Heino ja Emma Vartiainen.