Toverit,

on vappu, suomalaisen työn ja kevään riemujuhla. Kevään kunniaksi moni on kaivanut polkupyöränsä varastojen kätköistä ja suunnannut kulkunsa radalle. Vaan monta on estettä pyöräilijän edessä. Pyörätieverkko on katkonainen ja kulkee mitä vaarallisimmissa paikoissa. Pyöräilijä joutuu usein vastakkain autoilijoiden kanssa. Kääntyvät autot muodostavat risteyksissä todellisen riskin suojatietä ylittävälle pyöräilijälle. Erityisesti keskustan alueella pyöräilijä joutuu pujottelemaan pyöräteille parkkeerattujen autojen ja vastaantulevan liikenteen seassa. Moni välttää keskustassa pyöräilyä tarkoituksella, mikä vaikeuttaa päivittäistä asiointia ja vie asiakkaita keskustan puodeilta.

Toverit,

pyöräilijöiden kamppailu Turun kaupunkitilasta on luonteeltaan poliittinen. Köyhä nuori ei kuluta eikä aja katumaasturilla, mutta mikäli pyöräilyyn ei ole riittäviä edellytyksiä, opettaa se nuoren usein autoilun turmiolliselle tielle. Päivittäisen asioinnin ja liikkumisen siirtyminen keskusta-alueen ulkopuolelle ajaa sekin ihmisiä autonomistajiksi. Autoilu ei ole halpaa – ei ihmisille eikä ympäristölle. Suuri osa kaupunkilaisten sairastelusta liittyy katupölyyn, pakokaasuihin ja rengasmeluun. Suuri osa kaupunkitilasta kaavoitetaan ja rakennetaan yksityisautojen ehdoilla. Uusiin asuntokohteisiin liitetään lähes poikkeuksetta suuri joukko autopaikkoja. Paikat nostavat kiinteistöjen hintoja eritoten keskusta-alueella ja ajavat varattomamman kansanosan asumaan keskustan ulkopuolelle, mikä myös pakottaa osaltaan oman auton käyttöön.

Toverit,

Me, Turun Vasemmistonuoret, vaadimme päätepistettä 70-lukulaiselle liikennepolitiikalle. Meillä ei ole varaa nykyisen autokannan ylläpitoon. Kansanterveys rapautuu hyötyliikunnan puutteesta. Kansa alistaa itsensä, raskaan työpäivän jälkeen, liikkumaan neljän seinän sisälle nykyisen kulutusyhteiskunnan oravanpyörässä. Auto kuvastaa hyvin nykyistä kestämätöntä, kapitalistista yhteiskuntaa. Turun kaupungin tulee lyödä kapula jatkuvasti lisääntyvän yksityisautoilun rattaisiin ja poistaa samalla esteet pyöräilyltä. Pyöräily edistää kaupunkilaisten terveyttä, ihmissuhteita ja poistaa porvarin jalan kaupunkilaisten polkimilta. Se lisää kaupunkilaisten oikeutta omaan, julkiseen tilaansa, ja hävittää esteet kaupunkielämän kokonaisvaltaiselta parantamiselta. Polkekaamme yksityisautoilu suohon ja pyörällä kohti parempaa tulevaisuutta.
____________________________________________________

Turussa 1.5.2013,