Varsinais-Suomen ja Turun Vasemmistonuoret allekirjoittavat Kaiu Tammisen 2.5. alullepaneman, SAK:lle osoitetun adressin ”SAK:n jäsenet solidaarisuuden puolesta mielivaltaa vastaan” näkemyksen.

”Vasemmiston ydinarvoihin kuuluu perinteisesti solidaarisuus niin omia, kuin liikkeen ulkopuolisiakin, sorron kohteeksi joutuneita kohtaan. Emme voi enää palata aikaan, jolloin vasemmisto lisääntyi jakautumalla. Siksi me tuomitsemme SAK:n toimet Helsingin vappumarssilla”, perustelee Turun Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Kaiu Tamminen.

SAK:n jäsenet solidaarisuuden puolesta mielivaltaa vastaan Kansan Uutiset uutisoi 2.5. SAK:n pyytäneen mellakkapoliisia eristämään koko ajan rauhallisena pysyneen anarkistiryhmittymän muusta vappumarssista. SAK:n pääkaupunkiseudun paikallisjärjestön puheenjohtaja Simo Utriainen käytti rauhanomaisista, työväenluokkaan yhtä lailla kuuluvista tovereistamme jopa niinkin värikkäitä sanankäänteitä kuin ”veijarilauma” ja kuvaili heidän pyrkimystään turvallisempaan marssipaikkaan keskelle tunkemiseksi ja kehui anarkistien ”häätämisellä” joukon hännille. Hän ilmaisee myös halunsa sulkea anarkistit vastaisuudessa ulos vappumarssilta, vaikka tähän ei ole minkäänlaisia järjellisiä perusteluja.

Allekirjoittaneet vastustavat tällaista vasemmiston sisäistä leimaavaa segregaatiota ja vaativat SAK:lta anteeksipyyntöä harkitsemattomista, pahantahtoisista toimistaan ja sanoistaan ja lupausta solidaarisuuteen anarkistejakin kohtaan vastaisuudessa. Anarkisteille kuuluu yhtä lailla oikeus vappumarssiin osallistumiseen, turvalliseen marssiin ja lipunkantoon kuin muillekin vasemmistolaisille, onhan vapun juhlinnalla anarkistiset juuretkin Haymarketin vuoden 1886 tapahtumissa.

Adressi luovutetaan maanantaina 12.5.2014 SAK:n edustajalle paperisena. Adressin tekijä vie adressin paikalle henkilökohtaisesti, mikäli vain mahdollista, mahdollisesti Vasemmistonuorten delegaation kanssa. Mikäli henkilökohtainen toimitus ei onnistu, lähtee adressi maanantaina postissa SAK:n toimistoon.

Lisätiedot ja haastattelut:
Kaiu Haalivirta, Varapuheenjohtaja