Turun Vasemmistonuoret järjesti kesäkuun alussa Luokaton lähimatka -kiertoajelun Turussa, osana Vasemmistonuorten asuntopoliittista kampanjaa. Kiertue oli lisäksi tapa osallistujien tutustua lähemmin turkulaisiin asukasyhdistysaktiiveihin ja heidän edustamiinsa asuinalueisiin.

Kiertue keräsi yhteen niin jäseniä, aktiiveja sekä ihan vain kaupunkipolitiikasta kiinnostuneita. Parinkymmenen hengen joukko kiersi neljä keskenään hyvin erilaista kohdetta: Jyrkkälän, Hirvensalon, Kuuvuoren ja lopuksi Varissuon. Luokkaretkimaista tunnelmaa lisäsivät Valtasen liikenteen vuokraama, Turun Autokorin 1970 valmistama, bussivanhus ja Kirjakahvilasta tilatut eväsleivät.

Matkan isäntänä toimi Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Saska Heino ja asiantuntijana kaavoitusasioihin hyvin perehtynyt, Vasemmistoliiton 1. varavaltuutettu Riikka Oksanen. Asukasyhdistysten aktiviit taas kertoivat omista asuinalueistaan.

Valitut kaupunginosat olivat keskenään erilaisia luonteensa, ulkonäkönsä, ikänsä ja luokkarakenteensa puolesta. Jokaisesta löytyi kuitenkin aktiivinen asukasyhdistys, jonka edustajan kiertueväki tapasi. Poikkeuksena kuitenkin Hirvensalon asukasyhdistys, jonka edustaja perui tapaamisen.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Saska Heino kommentoi matkakohteita: ”Päällimmäisenä mieleen jäi se, miten hyvin suunniteltuja kaupunginosia Jyrkkälä ja Varissuo ovat verrattuna Hirvensaloon. Siinä missä ensimmäiset on kaavoitettu ja rakennettu yhtenäisiksi kohteiksi, joissa kaikki on lähellä ja sovitettu yhteen kokonaisuudeksi, on Hirvensalo epätasainen, sinne tänne kaavoitettujen ja rakennettujen omakoti- ja rivitaloryppäiden sekalainen kokonaisuus, joka on monin verroin toimimattomapi kokonaisuus kuin edellä mainitut kaksi.”

Hyvin samannäköisistä kuutioista koostuvan Jyrkkälän asukasyhdistys tarjosi seurueelle kahvit ja yhdistyksen puheenjohtaja Isko Laurell kertoi alueen historiasta ja luonteesta. Pelkästään vuokra-asunnoista koostuva alue on vuosien varrella rauhoittunut ja päässyt huonosta maineestaan. Nyt hiljainen, yhtenäinen ja vehreä, autoilta rauhoitettu alue luo turvallisen paikan lapsille leikkiä ja tarjoaa kohtuuhintaisia suuria asuntoja asukkailleen. Selvästi työväenluokkainen lähiö kärsii kuitenkin lisääntyneistä liikennevirroista sen reunamia viistävillä teillä. Myös rakennusten kunto herätti asukkaissa huolta. Jossain vaiheessa peruskorjauksen hinta ylittää uudisrakentamisen kustannukset.

Hirvensalossa asukasyhdistys perui tapaamisensa, niinpä tutustuminen rajoittui kiertelyyn suurten ja kalliiden huviloiden väliin rakennetuilla kapeilla ja mutkaisilla kaduilla. Saska Heino kiinnitti huomiota alueiden eroihin: ”Hirvensalo on huonosti kaavoitettu ja rakennettu, tehoton. Jyrkkälä ja Varissuo, vaikka niiden kauneudesta voikin olla montaa eri mieltä, ovat kokonaisuuksia, jotka yksinkertaisesti toimivat verrattuna Hirvensaloon.”

Kuuvuori taasen ei ollut ökytalojen täyttämä hienostoalue, mutta tämä pieni pala mennyttä aikaa puutaloineen ja hiekkateineen lähellä Turun keskustaa oli kokenut oman osansa gentrifikaatiosta, eikä se ole ollut pitkään aikaan mitään työväestön asuinaluetta: ”Kuuvuori jää näiden kolmen alueen väliin jonkinlaisena hyvänä synteesinä onnistuneesta kaupunkirakentamisesta, joka on alueena yhtäältä kaunis ja rauhallinen ja toisaalta tarpeeksi tiivis ja lähellä keskustaa, että siellä asuminen ei ole yhtä kestämätöntä kuin Hirvensalossa. Toki on selvää, ettei kaikilla ole varaa asua Kuuvuoren kaltaisella alueella, Hirvensalosta puhumattakaan.”

Kuuvuoren asukasyhdistys piti Turun kaupungin tapaa kohdella aluetta törkeänä. Vanhaa puutaloaluetta ei kunnioiteta lainkaan, vanha tehdasalue sekä ikivanha jalavametsä, yksi harvoista luonnotilaisista metsistä keskellä kaupunkia, aiotaan lanata tiiviin kerrostaloblokin tieltä. Myöskään Caribia-Hotellin vieressä sijatisevaa Kuuvuoren puistoa ei ole suostuttu kaavoittamaan virkistysalueeksi. Alueella järjestettävä Kuuvuorirock on kuitenkin yksi suosituimpia ja hienoimpia asukasyhdistysten järjestämistä tapahtumista Turussa.

Varissuo on nähdyistä alueista tunnetuin. Se kärsii edelleen huonosta maineesta, vaikka on rauhoittunut merkittävästi hurjista 80-luvun vuosistaan. Paljon maahanmuuttajia vetänyt alue on luonut itselleen oman paikan turkulaisessa paikalliskulttuurissa. Maahamuuttajien pitämät kaupat ja järjestämät kulttuuritapahtumat luovat alueelle oman vahvan tyylinsä. Edulliset asunnot, hyvät ja lähellä sijaitsevat palvelut ja erinomaiset joukkoliikenneyhteydet keskustaan tekevät siitä mainettaan paremman asuinalueen.

”Kun poliittinen oikeisto niin Suomessa kuin muuallakin käyttää tehokuutta eräänlaisena hyvän mittana (määrittelemättä juurikaan, mihin sillä viitataan), ei Hirvensalo kestä tarkastelua sen kautta argumentoituna. Yksityisautoilu ja omakotitaloasuminen muutamien talojen ryppäissä siellä täällä ei ole ympäristön tai kaupunkirakenteen kannalta kestävää.” Toteaa Saska Heino lopuksi.

Kiertoajelua pidettiin sen verran onnistuneena, että vastaava järjestettäneen uudelleen ensi vuonna.