Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret on huolissaan korkeakoulutettujen työttömyyden lisääntymisestä. Vaikka työttömien määrän kasvu ei pelkkinä numeroina näytäkään hätkähdyttävältä, on muutos prosentuaalisesti ollut paljon ripeämpää. Vuoden vaihteessa korkeakoulutettujen kattojärjestö Akavan jäseniä oli työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan työttöminä noin 31 000 henkeä, 14 prosenttia vuotta aiempaa vuotta enemmän.

”Vaikka korkeakoulutetut työttömät muodostavat vain pienen osan kaikista työttömistä, on heidän joukkonsa kasvanut erittäin ripeästi”, kertoo Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten itsekin akateemisesti kouluttautunut eduskuntavaaliehdokas Sade Kondelin. ”Työ- ja elinkeinotoimistoissa ei ymmärretä ongelman laajuutta, eikä siihen osata puuttua riittävällä tarmolla”, hän täsmentää.

Korkeakoulutettujen työttömyys on edelleen eräänlainen tabu. Koulutuksen ajatellaan usein edelleen takaavan vastavalmistuneelle ja työelämässä pitempään olleelle varman toimeentulon ja eläkkeen. ”Pitkittyvä korkeakoulutettujen työttömyys tarkoittaa monelle monen vuoden kouluttautumisen hyötyjen rapautumista”, toteaa Kondelin. Samaan yhtyy myös Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtajana jatkava, valtiotieteiden ylioppilas Saska Heino”Elämme tieteellisesti ja teknisesti kehittyneessä yhteiskunnassa, jossa korkeakoulutettuja löytyy jokaiselta elämänalalta”, Heino toteaa. ”Ei olekaan näin ollen ihme, että myös työttömyys koskettaa entistä useampaa korkeakoulutettua”, hän jatkaa.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret penää niin kuntapolitiikoilta kuin nykyisiltä ja tulevilta kansanedustajilta ripeitä toimia korkeakoulutettujen työllisyystilanteen kohentamiseksi. Suomi tarvitsee Vasemmistonuorten mielestä sijoituksia tieteeseen ja tutkimukseen, jolla rakentaa nykyisen talouskriisin jälkeistä yhteiskuntaa. Laman ja työttömyyden ruokinnasta on tultava Vasemmistonuorten mielestä loppu. ”Tänään korkeakoulutettujen työllisyyteen sijoitettu euro palaa takaisin moninkertaisena tulevaisuudessa”, paaluttaa vastavalittu varapuheenjohtaja Ida Akkila.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret myönsi vuosikokouksessaan perjantaina 20.2. jatkokauden puheenjohtajalleen Saska Heinolle. Lisäksi kokous valitsi varapuheenjohtajaksi Ida Akkilan,  hallituksen jäseniksi Lauri Arosen, Matias Oksasen, Katriina Rouvisen, Siiri Kinnusen, Mikael Kiivasen ja Kaiu Haalivirran, sekä varajäseniksi Asta Honkalan ja Matias Kaakisen.