Torstaina 3.3. vuosikokouksensa pitäneet Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret vaativat yleisen työajan lyhentämistä uusien työpaikkojen synnyttämiseksi Suomeen. Vasemmistonuorten mukaan maanantaina 29.2. julkaistun yhteiskuntasopimusluonnoksen kaavailut työajan pidentämisestä pahentavat maan työttömyysongelmaa ja ajavat yhä useampia ahdinkoon. Myös suunnitellut kaavailut työn vastaanottovelvoitteen laajentamisesta ovat kuin märkä rätti vasten työttömien kasvoja.
‒ Työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu on johtanut työttömien yhä pitemmälle menevään pompottamiseen myös täällä Varsinais-Suomessa, sanoo vastavalittu Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Mikael Kiivanen. Kun avoinna olevat työpaikat lasketaan kymmenissä ja työttömät työnhakijat sadoissa tuhansissa, on selvää, että ihmisten pakottaminen yhä epätoivoisempaan työnhakuun on sekä työttömien että työnantajien edun vastaista, Kiivanen toteaa.
Ratkaisuksi työttömyyteen Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret tarjoaa yleisen työajan lyhentämistä nykyisestä 37,5 viikkotunnista. Varsinkin julkisella puolella on Vasemmistonuorten mukaan aloitettava kokeilu lyhennetyn työajan vaikutusten arvioimiseksi.
‒ Yleistä työaikaa on viimeksi lyhennetty 1980-luvulla. On korkea aika aloittaa töiden nykyistä tasaisempi jakaminen, jotta työttömille saadaan työtä, Kiivanen korostaa.
Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret valitsi vuosikokouksessaan 3.3.2016 hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi tähtitieteen opiskelijan Mikael Kiivasen, varapuheenjohtajaksi, aiemmin puheenjohtajana toimineen VTM Saska Heinon. Heti perään kokoontui Turun Vasemmistonuoret, joka valitsi uudeksi puheenjohtajakseen opiskelija Matias Oksasen ja varapuheenjohtajaksi opiskelija Ida Akkilan.
Lisätietoja, puheenjohtaja Mikael Kiivanen: 040 841 3610