Salossa kuultiin muutama viikko takaperin surullisia uutisia: led-valaisimia valmistava Hella päätti lopettaa perjantaina 25.11. tuotantonsa ja siirtää sen Romaniaan. 165 henkeä irtisanotaan. Kyse ei ole kannattamattoman tuotannon korvaamisesta kannattavalla. Tehtaan pääluottamusmies Anne Hakamäki on todennut tehtaan olevan myös johdon mielestä kannattava (Turkulainen 25.11.).

Vasemmistonuoret on esittänyt, että työntekijöille tulisi taata oikeus hankkia kannattava mutta lakautusuhan alla oleva yksikkö itselleen valtion takaaman lainan avulla. Näin työntekijöille annettaisiin mahdollisuus jatkaa tietojensa ja taitojensa soveltamista, työt säilyisivät Suomessa ja kunnat ja valtio turvaisivat verotulonsa.

– Hellan tapaus on yksi lisää pitkässä listassa tehtaita, joita lakkautetaan kannattavina, koska jostain muusta on mahdollisesti saatavilla vieläkin korkeampaa katetta, sanoo Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Mikael Kiivanen. Led-tuotteiden kysyntä kasvaa Suomessa ja maailmalla. On tärkeää, että niitä suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa jatkossakin, Kiivanen jatkaa.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret esittää, että Hellan tehtaan ja muiden lakkautusuhan alla olevien yksiköiden työntekijöille annettaisiin valtion takaaman lainan avulla mahdollisuus ostaa työpaikkansa itselleen ja jatkaa työntekijöiden yhteisomistuksen turvin.

– Yritys ei ole tärkeä vain voiton takia. Se on tärkeä myös työllisyyden, toimeentulon, verojen ja palveluiden näkökulmasta. Työntekijäomisteisen yrityksen olisi helpompi huomioida myös näiden näkökulmien merkitys, Kiivanen muistuttaa.

Mikael Kiivanen
Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret, puheenjohtaja