Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret vastustaa entisen kansanedustaja Kimmo Kiljusen (sd.) ajamaa työeläkkeiden sitomista palkkojen kasvuun. Vasemmistonuoret kannustaa sen sijaan pitäytymään taitetussa eläkeindeksissä ja panostamaan sen sijaan takuueläkkeiden ja vanhuspalveluiden parantamiseen.
– On surullista, että Kiljusen puheenjohtama Senioriliike pyrkii paremmin toimeentulevien työeläkeläisten ansioiden kohottamiseen tulevien eläkeläisten kustannuksella, sanoo Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten puheenjohtaja Mikael Kiivanen.
Kiljusen aloitteessa nykyisiä eläkerahastoja käytettäisiin työeläkkeiden korottamiseen. Tätä perustellaan rahastojen työeläkkeitä ja palkkoja ripeämmällä kasvulla.
– Eläkemenot kasvavat tällä hetkellä nopeasti, kun eläköityvät saavat entistä korkeampaa eläkettä. Rahastoja tarvitaan tulevaisuudessa, kun talouskasvu ja palkkojen kasvu uhkaavat jähmettyä. Vaikka rahastot ovat tähän mennessä kasvaneet työeläkkeitä nopeammin, niitä tarvitaan tulevaisuudessa, Kiivanen jatkaa.
Työeläkeläisten sijaan Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret on huolissaan pienituloisista, takuueläkkeellä elävistä ihmisistä sekä vanhuspalveluiden tasosta. Vasemmistonuoret kannustaakin eduskuntaa kohottamaan takuueläkkeitä, korottamaan hoitajamitoituksia ja panostamaan muutoin pienituloisempiin eläkeläisiin. Vasemmistonuoret kannustaa lisäksi säätämään eläkekaton kaikkein korkeimmille työeläkkeille rahastojen ja eläkejärjestelmän vakauden säilyttämiseksi.
– Nykyiset työeläkeläiset nauttivat nyt työssäkäyvien eläkemaksuista, jotka ovat korkeammat kuin koskaan. Tulevaisuus on lisäksi liian epävarma, jotta voisimme turvallisin mielin purkaa eläkerahastoja, joita tarvitaan jo nyt eläkkeiden maksamiseen, Kiivanen toteaa. Tämän päivän työtätekevät maksavat tämän päivän eläkkeet, mutta riippuvuus rahastoista kasvaa, hän muistuttaa lopuksi.

Mikael Kiivanen

Puheenjohtaja, Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret