Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret kannustaa maakunnan kuntia ottamaan selkeän kielteisen kannan Sipilän hallituksen tuleviin sote-esityksiin. Vasemmistonuorten mukaan Sipilän hallitus on vesittänyt hyvän sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen idean kaavailuillaan palveluiden valinnanvapauden lisäämisestä.

– Suomi tarvitsee sote-uudistuksen, niin myös Varsinais-Suomi. Sipilän hallituksen tulevat esitykset kuitenkin vaarantavat ihmisten hoitoonpääsyn ja uhkaavat tehdä maaseudulla asuvista entistä epätasa-arvoisempia kaupunkilaisiin nähden, sanoo Varsinais-Suomen Vasemmistonuorten, jatkokaudelle valittu puheenjohtaja Mikael Kiivanen.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret kannattaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä nykyistä laajemmalta pohjalta. Muuttotappio- ja rakennemuutoskuntien voimavarat eivät riitä vaativien sote-palveluiden järjestämiseen. Vasemmistonuorten mukaan palvelut on kuitenkin tuotettava julkisesti ilman pakkoyhtöittämisiä.

– Jos jotain tarvitaan lisää, niin osaavaa hoitohenkilökuntaa, kuten lääkäreitä, Kiivanen toteaa. Pakkoyhtöittämiset ja yksityisten ja julkisten palvelutuottajien välinen kilpailu voi johtaa tilanteeseen, jossa julkinen puoli hoitaa “vaikeaksi” yksityisellä puolella katsotut ihmiset, ja yksityiset tuottajat keskittyvät “helppoihin”, korkean katteen potilaisiin, hän jatkaa.

Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret vaatii, että sote-uudistus toteutetaan julkiselta pohjalta ja hoitohenkilökuntaa kasvatetaan niin koulutuspaikkoja lisäämällä kuin uusilla palkkauksillakin.

– Panostamalla henkilökunnan riittävään määrään voidaan hoitojonoja purkaa ajoissa ja sosiaali- ja terveysongelmia estää pahentumsta, Kiivanen kertoo. Tämä on se, mitä suomalainen sosiaali- ja terveydenhoito kaipaa, ei pakkoyhtiöittämistä ja kilpailua yksityisten ja julkisten palvelutuottajien väillä, Kiivanen päättää.

Mikael Kiivanen, puheenjohtaja, Varsinais-Suomen Vasemmistonuoret