Hallituksen rasisminvastainen kampanja on epärehellinen yritys peitellä rasistista politiikkaa

Hallituksen rasisminvastainen kampanja “Me puhumme teoin” on epärehellinen yritys peitellä rasistista politiikkaa. Hallituksen omat teot, kuten maahanmuuttajien sosiaaliturvan eriyttäminen, paperittomien terveydenhuollon poistaminen ja valtiovarainministeri Riikka Purran ja entisen elinkeinoministerin Vilhelm Junnilan rasistiset julkaisut, ovat ristiriidassa hallituksen oman kampanjan tavoitteiden kanssa.

Me puhumme teoin -kampanjan julkaisujen mukaan rasismi ja syrjintä heikentävät demokratiaa ja luottamusta yhteiskuntaan. Kampanjasta huolimatta hallitus ei ole kuitenkaan luopunut suunnitelmistaan heikentää yhdenvertaisuutta lainsäädännöllä, tai irtisanoutunut rasistisesta retoriikasta.

Rasisminvastainen kampanja ei todellisuudessa pyri purkamaan rasismia suomalaisesta yhteiskunnasta, vaan puhdistamaan hallituksen mainetta. Kampanjassa ehdotetut toimet ovat täysin riittämättömiä rasismin purkamiseen. Esimerkiksi kampanjassa ehdotettu yhdenvertaisuussuunnitelman laatiminen on jo lakisääteinen vastuu organisaatioille, joilla on vähintään 30 työntekijää.

Kun rasismin vastainen toimintaohjelma julkaistiin kesäkuussa, se sai kritiikkiä monilta eri tahoilta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kritisoi ohjelmaa muun muassa siitä, että siinä ei puututa romaneihin, muslimeihin tai saamelaisiin kohdistuvaan rasismiin ja syrjintään. Ihmisoikeusliiton mukaan ohjelmasta puuttuu rodullistettujen suomalaisten ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämisen toimet.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ilmoitti viime viikolla, että se irtisanoutuu hallituksen kampanjasta, jota se kutsuu röyhkeäksi peitetoiminnaksi yhdenvertaisuutta heikentävälle politiikalle. Vasemmistonuoret kannustaa kaikkia organisaatioita irtisanoutumaan kampanjasta ja tuomitsemaan hallituksen rasistiset toimet.

Rasismin vastaisessa työssä täytyy puuttua sen juurisyihin. Vasemmistonuoret vaatii hallituksen rasismin vastaiselta kampanjalta konkreettisia tekoja. Hyvä alku olisi rasististen ministerien erottaminen.