Hallitus pettää lupauksensa eettisemmän yritystoiminnan ajamisesta

Heta Uhtio

Monet kansalaisjärjestöt ovat tehneet vuosia töitä eettisemmän yritysmaailman puolesta. Yksi suurimmista keinoista vaikuttaa suurten yritysten hankintaketjujen läpinäkyvyyteen sekä ilmastotoimiin on EU:n yritysvastuudirektiivi. Direktiivi velvoittaisi suuria yrityksiä selvittämään toimintaansa liittyvät ihmisoikeusrikkomukset ja ympäristöhaitat, sekä puuttumaan niihin. Direktiivi auttaisi myös vääryyttä kokeneita yksilöitä saamaan oikeutta Euroopan jäsenvaltioiden tuomioistuimissa.

EU-tasolla yritysvastuudirektiiviä ollaan työstetty vuosia ja työ saatiin loppuun viime joulukuussa. Nyt sen lopullisesta läpimenosta tullaan vielä äänestämään parlamentissa. Suomi on ollut yksi maista jotka alunperin vaativat koko EU:n laajuista yritysvastuudirektiiviä. Marinin hallituskaudella torpattiin kansallinen yritysvastuulaki RKP:n ja Keskustan toimesta, sillä he kannattivat vain EU-tason lainsäädäntöä asiaan. Tässä näkyy taas RKP:n selkärangattomuus, kun he nyt hallituksessa ovat valmiita torppaamaan myös EU-tason yritysvastuudirektiivin.

Hallitusohjemassa lukee kirjaimellisesti “Kehitetään yritysvastuusääntelyä EU:n ja OECD:n tasolla.” Ja nyt Suomi on valmis äänestämään tyhjää yritysvastuudirektiivistä. Hallitus tuntuu olevan valmis mihin tahansa keinoihin jotka auttavat suuria yrityksiä tekemään enemmän voittoa. Oli se sitten työntekijöiden tai ympäristön kustannuksella, ei kauheasti näytä empatiaa löytyvän.

Hallituksen tulee muuttaa kantansa heti. Suomen täytyy esiintyä ilmastojohtajana, eikä suuryritysten lobbarina.