Hyvää kansallista ja kansainvälistä romanipäivää kaikille

Tänään 8.4. vietetään kansainvälistä romanipäivää. Vaikka romanivähemmistö on asunut Suomessa jo yli viisisataa vuotta, joutuvat he yhä tänäkin päivänä kohtaamaan syrjintää niin työelämässä ja koulutuksessa kuin muussa arkipäiväisessä elämässä.

Kansainvälinen romanipäivä on ilon päivä, jolloin juhlitaan romanien kulttuuria. Suomalainen romanikulttuuri eroaa muiden maiden romanikulttuurista esimerkiksi kielen ja pukeutumisen osalta. Suomessa puhuttu romanikieli on vuosisatojen saatossa kehittynyt omaksi kaalen kieleksi. Myös Suomessa nähtävät romanien kansallispuvut ja pukeutumissäännöt ovat suomalaisille romaneille uniikki osa omaa kulttuuria. Keskeisessä osassa romanikulttuuria on myös syvä kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan ja erilaiset puhtauteen ja perheyhteisöön liittyvät tavat.

Monilta romaneilta kuitenkin edelleen evätään ulkonäön, pukeutumisen tai nimen perusteella palvelut ja työmahdollisuudet, mikä voi asettaa romanit sosioekonomisesti huonompaan asemaan muuhun väestöön verrattuna. On kylmäävää ajatella, että kansallispuvun käyttö voi estää pääsyn esimerkiksi päivittäistavarakauppaan tai kylpylään. Myös Suomen romanikielen asema on uhanalainen vuosisatoja jatkuneen tukahduttamisen vuoksi, ja kielen elvyttämiseen on suunnattava lisää resursseja.  Romaneilla on perustuslaillinen oikeus oman kulttuurinsa ylläpitämiseen.

Kulttuurin näkyvä edustaminen ja ylläpitäminen ei ole peruste minkäänlaiselle syrjinnälle tai rasismille. Romaniyhteisö on erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa, vaikka valtaväestön näkökulmasta he ovat edelleen marginaalissa. Romanien kulttuuria on kunnioitettava ja juhlittava, ja heidän osansa Suomen historiassa on tehtävä näkyväksi esimerkiksi kouluopetuksessa.

Vasemmistonuoret toivottaa hyvää kansallista ja kansainvälistä romanipäivää kaikille!