Ideologinen yksityistäminen uhkaa kylvää taas tuhoa!

Hallitus on päättänyt esittää eduskunnalle monien valtion omistamien yritysten, esimerkiksi  Postin ja Finavian vähimmäisomistusrajojen laskua. Kyseessä on taas yksi hyökkäys julkista omistamista vastaan. Päätös on jatkumo oikeiston yksityistämisvimmalle, jossa valtion ja kuntien omaisuus myydään yksityiseen keplotteluun. Tälläinen politiikkaa uhkaa ihmisille ja yhteiskunnalle tärkeiden palvelujen toteutumista, kun se alistaa ne voitontavoittelulle yhteisen hyvän sijaan.

On tärkeää huomata, että valtiolla on osuuksia enää vain 73 yhtiössä ja niistä määräävä enemmistöosuus 54 yhtiössä. Valtion omistuksia on karsittu aiemminkin runsaasti osana uusliberaalia talouspolitiikkaa, joka ei näe julkista sektoria merkittävänä osana taloutta. Tällainen politiikka on kuitenkin johtanut huoltovarmuuden heikentymiseen, työpaikkojen menetyksiin, alueellisen elinvoiman kutistumiseen ja palvelujen tason heikkenemiseen. Valtion yrityksillä on ollut merkittävä rooli alueellisen tasa-arvon rakentajana takaamalla työpaikkoja kaikille mikäli alueiden elinvoima muuten heikkenee.

“Valtion ei tule vain omistaa osuuksia yhtiöstä, vaan järjestää suoraan omien monopolien kautta yhteiskunnalle tärkeimpien palvelujen ja hyökkeiden tuotannon. Valtion monopolit lisäävät talouden demokratiaa ja huoltovarmuutta, tuoden yhä useampia tuotantovälineitä yhteiseen omistukseen,mitä haluamme sosialisteina edistää” toteaa Vasemmistonuorten liittohallituksen jäsen Tuomas Paananen

Vasemmistonuoret vaatii, että infrastruktuuri-, energia- ja kaivosyhtiöt siirretään julkiseen omistukseen. Tällä tavoin luonnolliset monopolit ja yhteiskunnalle kriittisimmät sektorit olisivat demokraattisen hallinnan alaisina, jolloin niiden toiminnan lähtökohta on yhteinen hyvä ja yhteiskunnan toiminnan turvaaminen.

Omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz vakuutti Ylelle, että muutoksia ei tehdä myyntiaikeissa. Tätä on hyvin vaikea uskoa, koska miksi muuten omistusrajoja muutettaisiin. Hallitus hakee lupia aloittaa myyntineuvotteluja, mutta lupaa, että se ei niitä aloita. Valitettavasti lupausten pettäminen on tämän hallituksen erikoisalaa, joten ministeri Adlercreutzin lupaus ei ole vakuuttava.

“Tämä hallitus on pettänyt niin monia lupauksia, ettei sen sanoihin voi enää uskoa. Hallitus on alistamassa ihmisille keskeiset palvelut yksityiseen voitontavoitteluun. Iso-Britannia on hälyttävä esimerkki siitä, mitä junaliikenteen yksityistämisestä seuraa. Junat ovat koko ajan myöhässä, palvelu heikkoa ja hinnat korkeita. Tällä hetkellä Iso-Britanniassa mietitään liikenteen uudelleenkansallistamista, jonka hinnan veronmaksajat pulittaisivat pussistaan. Tällaista virhettä ei tulisi tehdä Suomessa”, jatkaa Pinja Vuorinen.

Demokratia on aina vaillinaista, jos se ei ulotu talouteen. Ei tule tyytyä vain valtion hallinnon osittaiseen demokratiaan, vaan demokraattiseen hallinnon ja osallisuuden tulee ulottua talouden ja yhteiskunnan jokaiseen sopukkaan. Sen tulee ulottaa lonkeronsa kaikkialle, tarjoten valtaa sorretuille ja alistetuille. Talouden demokratisoinnin tulee alkaa julkisten yhteisöjen laajoilla omistuksilla tärkeistä sektoreista. Tämä loisi demokratian vienon tuulahduksen harvainvallan tunkkaisuuteen. Laaja talouden kansallistaminen on myös ensiaskelia vapauteen, tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen, sosialismiin. Kohti sosialismia kapitalismin mädäntyessä!