Jäsenäänestyksen tulos vasemmistoliiton liittojäsenyydestä

Vasemmistonuorten neuvoa-antavan jäsenäänestyksen 9.2.-24.2.2023 vasemmistoliiton liittojäsenyydestä voitti JAA-äänet. Äänestysvaihtoehdot kysymykseen “Tulisiko Vasemmistonuorten hakea vasemmistoliiton liittojäsenyyttä?” olivat JAA, EI, TYHJÄ.

“On hyvä, että pääsimme järjestönä määrittelemään suhdettamme vasemmistoliittoon ensimmäistä kertaa sitten puolueen perustamisen. Kysymys jakaa selkeästi mielipiteitä, mutta on siitä huolimatta selvä. Liittohallitus tulee tämän perusteella esittämään liittojäsenyyden hakemista”, toteaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Pinja Vuorinen.

Vasemmistonuoret järjestivät vuoden 2021 liittokokouksessa hyväksytyn aloitteen mukaisesti neuvoa-antavan jäsenäänestyksen järjestön liittymiseksi vasemmistoliiton liittojäseneksi. Vasemmistonuorten liittohallitus tulee tekemään esityksen neuvoa-antavan jäsenäänestyksen perusteella liittokokoukselle, jossa liittymisestä päätetään lopullisesti.

Äänestyksessä äänioikeutettuja olivat 31.12.2022 mennessä liittyneet jäsenet. Neuvoa-antavan jäsenäänestyksen äänestysprosentiksi muodostui 11,38%. 58,87% äänesti vaihtoehtoa JAA, 37,94% äänesti vaihtoehtoa EI ja 3,19% äänesti vaihtoehtoa TYHJÄ.