Jokaisella on oikeus työhön: nyt on aika päivittää Suomen seksityölainsäädäntö!

Suomen nykylainsäädännössä seksityö on laillista, mutta monin tavoin rajoitettua, eikä seksityötä tekevällä ole tosiasiassa yhdenvertaisia mahdollisuuksia harjoittaa ammattiaan. Nykytila vahvistaa seksityöhön liittyvää stigmaa ja vaikeuttaa seksityöläisten elämää. Stigman lisäämisen sijaan seksipalveluita myyvien työntekijöiden oikeuksia tulee parantaa heidän toimeentulonsa turvaamiseksi ja heidän turvallisuutensa takaamiseksi.

Seksipalveluiden myynti ja ostaminen perustuu molemminpuoliseen suostumukseen ja hyötyyn, jonka vuoksi sen tulisi olla laillisesti samassa asemassa muiden palveluammattien kanssa. Vasemmistonuoret tukee seksityötä koskevan lakikokonaisuuden uudistamista, sillä seksityö on työtä ja oikeus turvalliseen työhön kuuluu kaikille.

Tällä hetkellä laissamme lukee, että toinen ihminen ei saa hyötyä toisen tekemästä seksityöstä. Tämä kuulostaa paperilla hyvältä. Käytännössä se tarkoittaa, että seksityöntekijä ei pysty palkkaamaan vartijaa, kirjanpitäjää tai assistenttia, sekä hänen on mahdotonta vuokrata työtilaa ilman vuokranantajalle valehtelemista. Osa pankeista ei myöskään suostu pitämään seksityöntekijöitä asiakkainaan. Tämä tekee ansion tienaamisesta huomattavasti muita yrittäjiä haastavampaa. Se myös vaarantaa yrittäjän turvallisuuden.

“On väärin, että työstä – jota on laillista tehdä – ollaan tehty tavattoman haastavaa. Meidän on aika uudistaa lainsäädäntöämme niin että tunnistamme ne huomattavat erot jotka ovat ihmiskaupan, parituksen ja seksityön välillä. Ihmiset jotka tekevät vapaaehtoisesti seksityötä eivät ole uhreja, vaan yrittäjiä. Mutta miten kukaan yrittäjä pärjää ilman mainontaa, työtilaa ja mahdollisuutta huolehtia omasta turvallisuudestaan? Ei pärjääkään, ja siksi on korkea aika muuttaa asiaa.” toteaa Vasemmistonuorten hallituksen varajäsen Heta Uhtio.

Oikeus työhön -kampanja kerää allekirjoituksia seksityötä koskevan lainsäädännön uudistamiseen tähtäävään kansalaisaloitteeseen. Vasemmistonuoret tukee kansalaisaloitetta ja kannustaa kaikkia allekirjoittamaan sen. Aloitteeseen voi tutustua osoitteessa oikeustyohon.fi ja sen voi allekirjoittaa kansalaisaloite.fi -sivustolla. On korkea aika korjata laki turvaamaan kaikkien työtä tekevien oikeuksia.